Christopher Wylie: Módní průmysl napomohl zvolení Donalda Trumpa

30. 11. 2018



Christopher Wylie, whistleblower, který odhalil rozsáhlé zneužívání osobních dat uživatelů Facebooku svým bývalým zaměstnavatelem, firmou Cambridge Analytica, hovořil na festivalu v Oxfordshiru o tom, že před americkými prezidentskými volbami v roce 2016 firma Cambridge Analytica proměnila ve zbraň módní průmysl tak, aby napomohl zvolení Donalda Trumpa.

Wylie poprvé hovořil o tom, že matrix, vytvořený z osobních dat, ukradených firmou Cambridge Analytica z Facebooku, signalizoval, jak preference uživatelů Facebooku pro určité značkové oblečení, projevované na sociálních sítích, tyto uživatele identifikovaly jako osoby, které budou pozitivně reagovat na přesvědčovací reklamu Trumpovy předvolební kampaně.

"Cambridge Analytica zkoumala preference jednotlivých lidí. Zkoumala, jakým způsobem reagují na určité značky oblečení. Z toho pak byly vytvořeny algoritmy. Když zkoumáte osobnostní rysy uživatelů Facebooku, údaje o jejich preferencích v oblasti hudby a módy jsou nejinformativnějšími nástroji pro definici jejich osobnosti." Uživatelovy preference pro určitou značku oděvů naznačuje, že takoví lidé jsou potenciálně populisty.

Wylie poukázal na to, že zatímco Cambridge Analytica "zneužívala kulturní narativy, které vytvořily a ve společnosti rozšířily módní a kulturní průmysl, ovšem módní průmysl nese odpovědnost za to, že tyto narativy vytvořil. Dodal: "Musíme vytvořit v kultuře více narativů, abychom projevovali daleko více diverzity," jinak budou dosud vládnoucí zjednodušené kulturní a módní narativy umožňovat své zneužívání v politice.

Podle získaných dat lze určité milovníky amerických texasek (šlo především o ukradená facebooková data amerických občanů) značek Wrangler, Hollister a Lee Jeans identifikovat jako lidi s malou mírou otevřenosti a s velkou mírou nedůvěry, takže budou pozitivně reagovat na reklamu podporující Trumpa.

Naproti tomu esoteričtější oděvní značky jako Kenzo či Alexander McQueen mají imaginativnější a otevřenější stoupence, kteří častěji hlasují pro Demokratickou stranu.

Wylie vysvětlil, že těchto dat bylo zneužíváno k aktivizaci ultrapravice: "Když uvažujeme o fašistických hnutích, první věc, kterou udělají, je, že si vytvoří vlastní estetiku," řekl Wylie a poukázal na uniformy nacistické stranyt a na nedávné uniformu bělošských supremacistů, kteří pochodovali v srpnu 2017 americkým městem Charlotteville v oděvech z bavlněného kepru a v bílých tričkách.

Vazba mezi módou a psychologií není ničím novým, ale je tomu poprvé, kdy byla zneužita k ovlivňování politického myšlení, upozornil Wylie.

Podrobnosti v angličtině ZDE

 
0
Vytisknout
2397

Diskuse

Obsah vydání | 4. 12. 2018