Rozhovor Britských listů 612. Ohlédnutí za filmovým festivalem v Karlových Varech 2023
8. 7. 2023
čas čtení
18 minut
Doplnili jsme tento rozhovor jeho kompletním transkriptem, viz níže.
Dokumentaristka Dominika Švecová a Jan Čulík hovoří o tom, co viděli na letošním filmovém festivalu v Karlových Varech.
Přepis tohoto rozhovoru:
Dominika
Švecová
Vážení
televizní diváci, zdravím vás z 57. ročníku
mezinárodního filmového festivalu Z
Karlových Vareů
a
pane Čulíku,
co jste
tady letos viděl
za zajímavé filmy?
Jan
Čulík
Tak,
vážení televizní diváci, jedna věc
mě jako každý rok fascinuje, ale letos mně
to přišlo ještě daleko silnější. Víte, jak je ta Česká
republika jazykově a vůbec kulturně do sebe uzavřená, Tak
ty Karlovy Vary
do ní
vůbec nepatří, protože jak tady sedím v těch sálech a dívám
se naa
ty filmy, ten
festival je neuvěřitelně kosmopolitní. Já už jsem se tady
zmiňoval několikrát, že ti kurátoři, co vybírají ty
filmy, jezdí po světových filmových festivalech a vybírají to
nejlepší. A že ty filmy mimo soutěž jsou vlastně vždycky lepší
- etos se to tak úplně nepotvrdilo - než ty všecky ostatní. A
teď já přicházím do tohoto rozhovoru poněkud otřesen poté, co
jsem viděl, prosím vás, súdánský film, dvouhodinový Na
shledanou, Julie a
nebudu vám říkat, o čem ten
film je, ale říkal jsem si, sakra. proč
jsou ty africké filmy tisíckrát lepší než ty filmy české?
Proč ty české filmy jsou tak infantilní a proč ony
nejsou
schopny
dát dohromady dramatický, nosný, sociálně významný příběh?
Já
tam seděl zase na pokraji křesla celé ty dvě
hodiny, když
jsem se díval na ten súdánský film. Jak
to, že ti Afričani
jsou o tolik lepší? Samozřejmě ten
film byl
spolufinancován mnoha státy Evropské
unie. A velmi zaujal na letošním canneském
filmovém festivalu.
Tak
dobře, já možná tady nadávám…. Byla
tady nejméně jedna
výjimka. Z
českých filmů, a to byl film Úsvit,
což je film devětadvacetiletého
režiséra, českého,
který
nikdy nestudoval FAMU
a zvlášť v rámci té otřesné debaty v parlamentě koncem června
o tom, jak vlastně lidi, kteří jsou homosexuálové, nejsou lidi a
tak dále. Ten film je nesmíírně
významný.
Dominika
Švecová
Na
to jsem se vás právě chtěla zeptat, jaké české dobré české
filmy, nebo viděl jste
tady nějaký dobrý český film?
Jan
Čulík
No
tak ony
t
české filmy, je to tedy
nešvar u některých jiných filmů, které tady taky jsou. Já si
myslím, že možná jsem příliš tradiční,
že ty filmy
by měly hlavně mít vynikající
příběh,
narativ napínavý. Je tady celá řada filmů, že ildi
nám ukazují každodennost i zahraniční filmy,
lidi
se šolichají někde kolem v nějakém svém prostředí a pak
řekněme, v posledních dvaceti
minutách dojde
k
nějaké krizi, a to jako má ten film zachránit. No a české
filmy, které jsme tady viděli, tak jsou tady
jednak takzvané umělecké
filmy jako ten film Hadí
plyn,
což má být jakási taková varianta na Josepha
Conrada
a na jeho román Srdce
temnoty.
A to je prostě film, který vásromanticky
zaujme záběry, zřejmě natočenými
v dunajské deltě. Nekonečná cesta divokou krajinou. A tak dále.
Jenže to dává strašný důraz na vizuální aspekt a ten příběh
tam není zase, a podobně se tady pokusili o zfilmování velmi
problematického nebo složitého románu Jáchyma
Topola,
Citlivý
člověk
a já si myslím, že ten film je velmi autentickým
zpracováním té
jeho knihy, která je
v podstatě nezfilmovatelná,
ale zase důraz je dán na vizuální aspekty a je to svět v
podstatě šílenců nebo lidí žijících na pokraji společnosti a
dále, což
je často tady v těch filmech, pořád nějaké cesty lidí,
kteří
jsou bez domova, nebo někam jezdí bezcílně,
a tak dále, ano,
já vím, že to v tom Topolově
románu je, ale prostě ten film mi nepřišel tak dobrý jako ten
Chlupáčkův
film Úsvit.
No
a proč je tak aktuální? Je to film, který se odehrává.někdy v
roce 1937 na Slovensku, kde podnikatelé
vybudují moderní
továrnu na umělá vlákna je to něco podobného, jako dělal Baťa
ve Zlíně. Je tam mladý ředitel této továrny na Slovensku. Český
ředitel ,má schopnou manželku, studuje na doktorku, na lékařku,
nevystudovala
ještě
stoprocentně a teď všecko jako v pořádku a teď se tam odehraje
prostě šokující událost,
že
najdou mrtvolu podivného dítěte. Ředitel
podniku, je rok 1937,
si povolá z Prahy nebo z Bratislavy kontrarozvědku. Jenže to jsou
ultrapravičáci a ti jsou hned hotoví a potrestají za to, co se
jako údajně stalo, za jakousi provokaci ,komunisty z místního
města a dokonce prý tam dojde k přestřelce a někdo je zabit.
Jenže ta lékařka,
ta
manželka toho ředitele má jiné informace a
zjistí -
Dominika
Švecová
Ona
se vlastně sama
pustí do vyšetřování.
Jan
Čulík
A
je to v podstatě investigativní film nebo kriminální film a ona
za pomoci postaršího jiného odborníka na na lékařské
záležitosti tu celou věc začne vyšetřovat. No a je to docela
zajímavé, protože v tom filmu ona je jakousi takovou
zosobniitelkou
lidství, tolerance a hlavně úcty k faktům, kdežto spousta lidí
jako v dnešní české společnosti, tak I
v tehdejší
společnosti prostě vůbec nic o ničem neví, na fakta nedá a je
obětí předsudků.No
a ukáže
se -
Dominika
Švecová
Oběti
nějaké
propagandy?
Jan
Čulík
Propagandy,
jakou šíří ti lidi
z té
kontrarozvědky. Takže ona objeví, že v jádru celé té věci je
člověk,
který není úplně muž, ani úplně žena, a tak dále a snaží
se mu pomoci, snaží se dosáhnout jeho právního uznání, jenže
ono
se to
nepodaří, protože ta společnost je zaostalá. Ten film Úsvit
má
pozoruhodný
anglický název My
ale vůbec nejsme moderní,
což tedy
jako vlastně spíš myslím odpovídá tomu průběhu toho filmu
daleko víc a je to aktuální, než a ten Úsvit,
což má být optimistický název té továrny. Takže ten film mi
přišel velmi aktuální a zajímavé je, viděl
jsem na Twitteru
diskusi,
kde hlavní herečka z tohoto filmu dělala rozhovor pro Český
rozhlas a pod tím tedy
ty reakce české veřejnosti. “No
tak holt prostě problém je v tom, že divný lidi nechtějí uznat,
žejsou
divný,”
tam někdo napsal. Takže tohle je jeden
z
nejvýznamnějších filmů, přestože
byl český, na tomto festivalu.
Dominika
Švecová
Což
dokazuje to, co
jste říkal, že lidi
chtějí věřit svým
vlastním předsudkům a ne faktům,
že jo? A tomu,
co vlastně ten film sděluje. Ale
vy jste mluvil
ještě
o
dalších
zajímavých filmech zahraničních, které třeba hovoří
o problematice uprchlíků.
Jan
Čulík
No
ano. Ta
uprchlická tématika, to je zase zajímavá věc, jak jsme hovořili
už o tom, že ty Karlovy Vary
vlastně do České
republiky nepatří. Já vím, že v českých médiích se především
tedy
hovoří o těch celebritách a já vím, že ten festival, už jsem
o tom tady mluvil mnohokrát, ten
festival
jako ty celebrity musí mít, a tak dále. Já to považuju za něco
absolutně podružného. Já vím, že v Čechách existuje taková
ta představa, že herci jsou filozofové. Já vzpomínám vždycky
na Anthonyho Hopkinse, strašně slavného amerického herce, který
jednou
v
britské televizi řekl velmi střízlivě, “Prosím
vás, mne
se na
nic neptejte. Já jsem jenom blbej herec.”
Jo,
protože oni vědí, že oni prostě na plátně zosobňují něco,
co napsal
někdo jiný.
Jenže
v Čechách si myslí, že když někdo na plátně mluví moudře
to, co někdo napsal, že
je to
vlastně filozof no, takže to jsou ty celebrity.
Ale
přesto tady
jsou nejdůležitější ty filmy z toho celého světa. To je ten
kosmopolitní vliv a samozřejmě sem
proniká množství ozvěn toho, že uprchlická problematika je
jednouz
nejzávažnějších.
Český
název Obzor
dali
filmu Na
sever.
Čje
to film v
podstatě tedy
rumunský, je tam spousta dalších koprodukcí a je to o situaci na
lodi, je to loď, kde
pracují námořní pracovníci
na té nákladní lodi, Filipínci
a Tchajwanci
a proniknou tam dva
kluci.
Jeden
je
Rumun,
který má poněkud takovou idealistickou představu, že chce se
dostat do Spojených
států a dělat tam kovboje na ranči. No jenže ty uprchlíky
objeví
ti
Filipínci,
kteří jsou údajně chudí a slušní. A ti
se o ty kluky o
ty
černé pasažéry
snaží
postarat, ale když je objeví velení té lodi, tiTchajwanci,
objeví
tedy nejprve toho prvního, který se jde
udat, tak ho prostě seberou a zabijou ho. No a ti Filipínci
jsou tím šokováni , protože
jsou to katolíci a ten
druhý kluk, ten Rumun
má u sebe bibli. Tak
skoro celou čtyřdenní cestu toho dalšího chlapce chrání, ale
nakonec přece jenom je objeven,
ale dojde ke konfliktu, takže jinými slovy, nevinný, možná zdá
se pokus dostat se jako černý pasažér na nákladní loď do
Kanady z Evropy končí. V podstatě ono to teda končí předtím,
než on je zabit, ale zcela zjevně to dopadne špatně, povídejte.
Dominika
Švecová
No
ono je to existenciální drama, protože nikdo z těch zúčastněných
vlastně na tom není líp.
Každý je
v
ohrožení, když si vezměte, tak i ti
filipínští
pracovníci, i to tchawjanské
vedení, ten kapitán, tak všichni jsou ohrožení, protože oni
neví, jestli ten muž nemá
zbraň,
jestli se je
nebude
snažit nějak ohrozit, když teda ho přivezou a budou
se ho snažit dát
na pevninu, tak tam zase a vlastně jsou
ohroženi tím, že když ho
chytne policie, tak
všichni z
télodi
budou propuštěni, protože to
je trestný čin.
Jan
Čulík
Ano
to těm Filipíncům
vykládá ten
tchajwanský
kapitán, že v podstatě to ohrožuje celou tu loď.
Dominika
Švecová
Ohrožuje
to celou loď, vlastně každého z nich, a není žádné správné
řešení.
Jan
Čulík
Ale
to je proto, protože státy mají vůči těm těm uprchlíkům
strašně blbou politiku,
totiž zastavit
je. A
ono se to zastavit nedá a potom dochází k takovýmto tragédiím.
Byla
tady celá řada íránských filmů. Jeden
z
nich se jmenuje Bezbřehá
hranice.
A je to jednak v podstatě o útlaku
Íránců v samotné zemi, protože
hlavním hrdinou je učitel, kterého vykopli z Teheránu. Oni mají
v Íránu takovou politiku vnitřního exilu, že když jste
jako mírně protirežimní, tak vás vyjmou
z
vašeho domácího prostředí a pošlou vás daleko
do hor do
nějaké vesnice, abyste
byl izolován -
Dominika
Švecová
Izolován
do zahraničí, do exilu, ale vlastně do vnitřního exilu, oni tam
mají exilová
místa, kam
je posílají.
Jan
Čulík
A
tam on ovšem se setká s afghánskými uprchlíky - Írán
hraničí s Afghánistánem.
V
podstatě
je tam tragická situace a já jsem tam vykřikoval sám pro sebe
“Nenávidím
idiotské kultury
a
režimy.”
Totiž
ta afghánská rodina, těch
uprchlíků, kteří utekli
před Talibánem,
je tam stařec, asi
více než sedmdesátiletý, silně nemocný, který pak umře a
ukázalo se, že mu prodali v Afghánistánu mladou holku jako
manželku. A v
té rodině
jí považuji v podstatě za otrokyni a nechtějí ji
pustit,
ani když ten její takzvaný manžel zemře. No a ona se zamiluje do
nějakého
mladého kluka -
Dominika
Švecová
Ta
manželka ještě
ani není
plnoletá,
je
jí 16
let a ona se zamiluje do místního osmnáctiletého chlapce.
Jan
Čulík
No
a
ta rodina z
toho
Afghánistánu, to považuje
za šílenou urážku té rodiny děsným způsobem. Takže se jí
snaží
zavraždit.
No
ale naštěstí to dopadne dobře, protože ten učitel povolá
íránskou imigrační policii, která ty Afghánce zatkne, deportuje
a tu holku s tím
milencem
a potom se svou vlastní manželkou odvezou odveze do Teheránu
a všichni utečou do Turecka aspoň zdá se, že to tak dopadne, i
když před úspěšným závěrem té
cesty ten film končí, že,
Dominika
Švecová
Tady
ale byly i
zajímavé filmy z východní Evropy. Můžete nám o některých z
nich něco
říct?
Jan
Čulík
No
jedno
takové to východňárstvílíčí
bulharský
film zase koprodukce západní, hlavně německá.
Německo
se strašně podílí na finanční pomoci
pro
vznik těhletěch filmů, zejména ve
třetím
světě nebo v arabském světě, ale i ve východní Evropě.
Německá
ministryně zahraničí před několika dny psala takový článek v
Guardianu
o
nové německé zahraniční politice, že musí teda oni teda dělat
taky něco v armádě proti Rusku, ale říkala, že oni, jak mají
ten komplex toho nacismu, tak se snaží hlavně všem ostatním
zemím pomáhat finančně a tady je vidět, že oni opravdu
financují obrovské množství těchto
zahraničních filmů.
Ten film se jmenoval Blažiny
lekce.
Je to film o,no
já nevím, o
asi sedmdesátileté
učitelce v penzi, učitelce jazyků a literatury, zřejmě produktu
socialistického režimu. Jenže ona se stane obětí - a
o tomhle
prosím, v britském rozhlase se mluví ve spotřebitelských
pořadech varovně skoro každý den - obětí
finančních podvodníku po telefonu,
kteří vás
mobilem varují, že vám někdo chce zpronevěřit
konto, abyste si dali ty peníze někam jinam. Ti
podvodníci
jí přesvědčí, aby peníze, které získala prodejem své chaty a
chce je
nvestovat
do hrobu svého nedávno zemřelého manžela, dala
jim, že jí je ochrání před podvodníky, protože jsou policie,
tak
ji
o ně
připraví
a ona se nemůže obrátit na nikoho o pomoc.
Policie je
absolutně
ve východoevropské zemi neschopná. Když se to dostane do novin,
tak bulvární tisk se jí vysmívá:
“Dala
svůj majetek, dala své peníze podvodníkům je snad senilní?” A
tak dále. No a nemůže dostat práci, aby si pomohla, protože
nikdo nikoho v Bulharsku nezaměstná, komu je sedmdesát.
Tak
ona potom si dá na internet fingovanou reklamu, že by mohla dělat
pochůzky a tak dále, autem dodávat věci a shodou okolností ji
najmou
právě ti podvodníci na to, aby vybírala ty peníze od těch
nešťastníků, kteří je hodí z okna poté, co oni je vystraší
mobilním telefonem a zajímavé je, že
u
této socialistické
učitelky
dojde
k přerodu, že ona, protože jí ta společnost v žádném případě
nijak nepomůže, ona si
pomůže jedině tím,
že začne být individualistická, sobecká
a
těmi
kriminálními
metodami, získá
ty
peníze zpět, což je
tedy arovná
situace. Je to velmi dobrý film.
Dominika
Švecová
Byly
tu i zajímavé filmy s kriminální zápletkou vlastně ze soudních
síní a
vlastně
dva
z nich. Jeden
se jmenuje Anatomie
jednoho pádu,
druhý
se
jmenuje Červený
pokoj
?
Jan
Čulík
Rudé
pokoje. Les chambres rouges. TaAnatomie
jednoho pádu,
to je film, který a jak tady právě ti kurátoři z toho
karlovarského festivalu jezdí po všech festivalech, tak byly. I
v Cannes
a
přivezli si tento francouzský film, který tam
dostal
hlavní cenu.
Dominika
Švecová
Mně
to přišlo zajímavé hned
od začátku, protože vlastně to byl soudní
proces o partnerském vztahu.
Bylo zajímavé,
jak před tou
soudní porotou se opravdu přetřásalo
všechno
ze soukromí toho vztahu, aby ta žena byla zproštěna viny, protože
ono
na ni bylo uvaleno obvinění -
Jan
Čulík
No
abychom to vysvětlili, tak spisovatelka německého původu žije se
svým francouzským manželem taky rádoby spisovatelem ve
francouzských Alpách. Vysoko
v horách v takové té chatě uprostřed sněhu a tak dále. Se svým
asi třináctiletým synem, který mimochodem má zrakové poškození,
protože utrpěl ve čtyřech
letech nehodu vinou toho otce, mimochodem, který se
za
to strašně sám obviňuje. No a syn přijde jednoho
dne
s velkým rodinným psem zpátky z procházky a před tou chatou
najde mrtvého otce, který spadl z okna v půdním prostoru. No a
protože tam nikdo jiný není a teď se tam objevují různé takové
nesrovnalosti, tak oni obviní tu manželku, že ho zabila.
A
teď probíhá opravdu
zajímavý proces, je tam velmi schopný obhájce a velmi schopný
žalobce.
Dominika
Švecová
Kde
se vlastně vytahujeveškerá
špína
na tu spisovatelku z
jejího života a vlastně z jejich soukromí -
Jan
Čulík
No
že oni se hádali, a ten manžel,
protože neuměl, nemohl psát a v podstatě žárlil na tu úspěšnou
spisovatelku manželku, tak si to nahrával, ty jejich
hádky,
což se potom objeví, policie, to objeví
a bere to jako dákaz, že ona ho zabila.
No
ale potom a to je to, co tedy
mě přesvědčilo, že asi ten
film
za za
tu velkou cenu v Cannes stojí, bylo
-
DomInika
Švecová
-
to rozuzlení?
Jan
Čulík
To
rozuzlení,
Dominika
Švecová
Hm.
Tak
děkujeme a doufám, že se na nějaké filmy zvládnete podívat a
zdravíme vás ještě jednou
z Karlových Varů.
Diskuse