Otevřený dopis - Změňme přijímačky. Děti se ptají: "Proč nám tohle děláte?"

16. 5. 2023

čas čtení 3 minuty
 

Otevřený dopis ministrovi školství, mládeže a tělovýchovy, Asociaci krajů ČR, senátorům a poslancům ČR

Usilujme o vzdělanostní společnost: otevřený přístup ke kvalitnímu vzdělávání místo systémového upírání maturitního vzdělávání významně velké části populace.

Letos se do škol přihlásil rekordní počet uchazečů z populačně nejsilnějšího ročníku po mnoha letech, a zvýraznily se tím dlouhodobé nedostatky v systému. Zároveň okolo příprav na jednotné přijímací zkoušky vznikl rozsáhlý byznys znevýhodňující mnoho dětí, zejména děti ze sociálně slabších rodin. 



 

Rodiny podstupují neúnosný stres, pokud se dítě nedostane na školu v 1. kole, přichází týdny a měsíce nejistoty. Při volbě škol jsou děti a rodiče nuceni taktizovat, volit na jistotu pod úrovní nadání dítěte nebo naopak riskovat nejistotu, pokud dítě není přijato, že bude muset dítě hledat školu úplně mimo jeho nadání a zájem v dalších kolech.

Je evidováno zhoršování duševního zdraví dětí z mnoha známých globálních příčin, a český systém přechodu mezi základní a střední školou tuto situaci jen zhoršuje. Školy se zaměřují na dovednosti, které jsou testovány státním testem a podceňují vzdělávací aktivity, které mohou posilovat duševní zdraví dětí. 

Studie potvrzují, že míra dosaženého vzdělání má vliv na celkové zdraví, současně systém přijímacího řízení nezohledňuje různé stránky inteligence dětí. Mnoho dětí je tak tedy předem znevýhodněno. Školy připravují na testy, místo aby rozvíjely dětskou zvědavost a motivaci k celoživotnímu učení.


Navrhujeme:

Navýšit počet míst ve středních školách, o které je zájem a mají uplatnění na trhu práce, s ohledem na demografický vývoj. Zjednodušit zakládání nových škol.

Umožnit výběr více jak dvou SŠ, aby rodiče nemuseli taktizovat a děti měly ve své volbě více možností a méně stresu.

Zrušit povinnost státních jednotných přijímacích zkoušek. Nechat testy více v kompetenci škol, aby využití testů od Cermat bylo pro školy dobrovolné. Děti se v současnosti učí hlavně strategiím vyplňování tohoto testu v přípravných kurzech. Testy příliš úzce zaměřené a nereflektují širokou škálu nadání a inteligence dětí.

Dlouhodobě posilovat a pečovat duševní zdraví dětí a zbytečně nepřispívat k jeho zhoršení. Rozvíjet mnohem více systematicky dovednosti dětí pečovat o své duševní zdraví, vlastní zdravý osobnostní a sociální rozvoj. Tento obsah výuky rozvíjející sociálně emocionální dovednosti má mít dostatečný prostor v týdenním rozvrhu školy, podobně jako klasické výukové předměty. Zároveň je důležitá podpora školních poradenských pracovišť.


Podpořte svým jménem dopis:

Jména a komentáře již podepsaných rodičů, kteří postupně přibývají v online tabulce zde https://docs.google.com/spreadsheets/d/1sAu2ClRF4QG4FNMfL0-Ina9PE_hr6Uw7LY5aCG8rGKo/edit?usp=sharing

Podepsat dopis můžete níže vyplněním svého jména:


https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfeLNPI_ZbNh0iHBgX_HF0zpBdDnqg-lhBrJ0ZeJZKudJA1Ww/viewform


1
Vytisknout
3730

Diskuse

Obsah vydání | 18. 5. 2023