Protestující proti očkování používají nacistické symboly a překrucují ideály svobody

11. 8. 2021

čas čtení 3 minuty
  • Protestující odmítají možnost, že občan má vůči společnosti také jisté povinnosti. 

Public Religion Research Institute zveřejnil studii o stupni skepse vůči vakcíně v amerických náboženských skupinách. Zjištění zřejmě nepřekvapila: Američtí židé vykazují zdaleka nejnižší odpor k vakcinaci, napsal Robert Zarestsky.

Rozhodnutí francouzské vlády zavést vakcinační pas vyvolalo po celé zemi sérii protestů. Spolu s růstem jejich rozsahu se zvyšuje i frekvence některých znaků, jako je malování Hitlerova kníru na portrét prezidenta Emmanuela Macrona a spojování politiky jeho vlády s nacismem.

Jak to, že kolébka Velké revoluce, která jako první v historii poskytla Židům občanství, má nyní zřejmě v úmyslu stát se hřbitovem těchto hodnot?

Paradoxně právě revoluce může obsahovat vysvětlení. Také svoboda se časem vyvíjí.

Před rokem 1789 nebyla řeč o svobodě, ale svobodách - výjimkách pro různé skupiny (jako aristokracie a kněžstvo) z náležitostí královské vlády. Roku 1789 se však starý režim rozpadl a přitažlivost svobod byla vystřídána přitažlivostí svobody.

Nicméně nové chápání si udrželo podstatu staršího pojetí - jmenovitě, svoboda je "svobodou od". Ať už šlo o svobodu od despotismu nebo dogmatismu, hrozeb vůči osobě či majetku, náboženských přesvědčení a politických názorů, svoboda měla negativní význam. Připomíná pokoj teenagera. Jde o prostor, kde lze jedince zanechat. Čím větší, tím větší svoboda.

V roce 1789 revolucionáři vtělili svobodu do ústavy. Avšak Prohlášení člověka a občana obsahuje i "svobodu k". Osoba má právo užívat svých posvátných negativních práv, ale také se očekává, že splní stejně svatá pozitivní práva vůči národu.

V každém systému je životně důležité udržet negativní a pozitivní náboje. Nerovnováha může vést k výboji statické elektřiny, nebo dokonce ke vzniku požáru. I každá ústava se musí vyrovnat s napětím mezi oběma významy svobody.

Protesty proti očkování nepřitahují jen kmány a nemajetné. Mnozí z těch, kdo se připojují k demonstracím, se vakcinačního pasu obávají, protože neočkovaným zabrání v účasti na většině veřejných událostí, což nakonec může ohrozit osobní svobodu očkovaných i neočkovaných. Současně s tím i rostoucí počet prominentních intelektuálů uvažuje nad potenciálními škodami, které nový zákon může způsobit osobním svobodám.

Mezi nimi je i Emmanuel Hirsch, jeden z předních medicinských etiků. V úvodníku Le Monde Hirsch napadl demonstranty, kteří věří konspiračním teoriím. Ale také vyčítá Macronovi a jeho vládě alergii na dialog. Stěžuje si, že prezident nevyužil zdravotní krizi k odstranění sociální krize vytvořené nedůvěrou veřejnosti k vládním představitelům. Vytrvalost protestů je zčásti výsledkem systematického odmítání veřejné diskuse vládou.

Samozřejmě, důvody zavedení vakcinačního pasu jsou přesvědčivé a jeho zavedení drasticky zvýšilo rozsah očkování. Jenže schválení zákona o očkovacím pasu také zvýšilo již tak rozšířený pocit nedůvěry k vládě. Je tragédií, když demokracie musí k záchraně svých občanů používat potenciálně nedemokratických prostředků.

Podrobnosti v angličtině: ZDE

-1
Vytisknout
2450

Diskuse

Obsah vydání | 16. 8. 2021