Agenti pochyb. Jak mocná ruská propaganda ničí západní pojetí pravdy

19. 12. 2018

Původním plánem byla studenoválečnická klasika - brutální, ale jednoduchá. Dva ruští agenti proniknou na pozemek dvojitého špiona v Británii a potřou vstupní dveře vzácným vojenským jedem určeným k vyvolání obtížné a kradmé smrti, píšou Joby Warrick a Anton Troianovski.

Ale když pokus o zabití Sergeje Skripala selhal, úkol se rychle změnil. Během několika hodin se rozběhla velmi odlišná zpravodajská operace zahrnující řadu operativců a spolupracovníků a opisující přímo komunikační příručky Kremlu pro 21. století - totiž konstrukce rozvinutého stroje vypouštějícího mlhu, v níž by počáteční zločin zmizel.

Takřka okamžitě se začaly vynořovat desítky falešných narativů a konspiračních teorií, první z 46 nepravdivých příběhů vymyšlených ruskými médii, twitterovými účty a dokonce vysoce postavenými ruskými představiteli, jak je spočítal The Washington Post. Všechny šíří pochybnosti o ruském podílu na pokusu o zabití Skripalových. Od uvěřitelných až po fantastické, příběhy dávaly vinu ukrajinským aktivistům, CIA, britské premiérce a dokonce Skripalovi samotnému.

Zpravodajské služby vysledovaly nejméně půltucet takových překrucovacích kampaní od roku 2014. Jejich cílem je podkopat západní a mezinárodní vyšetřovací orgány a ztížit běžným občanům úkol oddělit fakta od lži. Západní představitelé tvrdí, že takové dezinformační operace jsou nyní integrální součástí ruského arzenálu - jako nástroj zahraniční politiky a jako asymetrická zbraň, jíž západní instituce a technologické společnosti čelí jen s obtížemi.

"Odsoudit to jako falešné zprávy znamená nepochopit," prohlašuje západní bezpečnostní představitel pod podmínkou anonymity. "Jde o podkopání klíčových pilířů demokracie a právního státu."

Za studené války existovaly variace této techniky, ale dnešní ruské dezinformační kampaně jsou jiného druhu, tvrdí zpravodajští představitelé a analytici. Jsou navrženy pro věk sociálních médií, uvádějí do pohybu hejna nepravd, vykonstruovaných teorií a prostředků odvádění pozornosti, ani ne tak proto, aby lidi přesvědčily, ale aby je zmátly.

Podrobnosti v angličtině: ZDE

0
Vytisknout
3439

Diskuse

Obsah vydání | 21. 12. 2018