Maďarská inflace je stále závratná. Co je za ní?

12. 7. 2023

čas čtení 2 minuty
Velcí výrobci potravin mají za sebou ziskový rok, ale maďarská inflace zůstává extrémně vysoká. Podívejme se, co by mohlo být za tímto negativním jevem, píše András Balogh.

Konflikty mezi maloobchodníky a hlavními hráči potravinářského průmyslu jsou na vzestupu. Maloobchodníci jsou v náročné situaci, zatímco velké potravinářské společnosti měly výnosný rok.

Zvýšení zisků je částečně vysvětleno vyššími tržbami v důsledku prudce rostoucí inflace. Zisky rostly rychlejším tempem než tržby. Tento jev není v potravinářském průmyslu bezprecedentní, protože Maďarská národní banka (MNB) tvrdí, že inflace tažená ziskem způsobila nárůst cen více, než bylo ospravedlněno rostoucími výdaji.

Je racionálním obchodním rozhodnutím, že obchody účtují vyšší ceny, než je odůvodněno kvůli jejich zvýšeným výdajům. MNB dodala, že loňský rok se vyznačoval velkou nejistotou. Vzpomeňme například na neočekávané zvýšení daní nebo zmrazení cen uvalené maďarskou vládou.

Netřeba dodávat, že podniky mají za cíl dosáhnout zisku. A pokud má firma příležitost, zvýší ceny více, než je oprávněné. Problémem však je, že větší hráči v potravinářském průmyslu uzavřeli dobrý rok, zatímco maloobchodní sektor trpí, protože maďarská vláda na ně uvaluje další zátěž.

Růst cen energií také více zasahuje menší podniky. Mnozí zaznamenali nárůst svých účtů 8-10 x, zatímco větší podniky podepsaly individuální smlouvy o nákupu energií, které se řídí cenami na akciovém trhu.

Poptávka jde dolů, ceny nahoru

Firmy přenesly své rostoucí náklady na zákazníky v podobě zvýšených cen, čímž vše v maloobchodě prodražily. Domácí tržby potravinářských firem loni vzrostly jen o 1,2 procenta, zatímco jejich exportní tržby vzrostly o 10,9 procenta. Výrazné oslabení kurzu forintu bylo pozitivní.

Vysoké účty za energie v roce 2022 budou mít i nadále dopad. Levné dovozy vytvořily obtížnou situaci kvůli spotřebitelským cenám a oslabení forintu. To pravděpodobně povede k poklesu poptávky. Například UHT mléko s 1,5 % tuku se prodávalo o 14 procent méně, trapistický sýr o 15 procent méně a tvaroh o 21 procent méně ve srovnání s dřívějšími údaji.

Teprve se uvidí, kolik ze zvýšených nákladů mohou výrobci absorbovat a kolik může být přeneseno na maloobchodníky, kteří jsou již tak ze všech stran pod tlakem.

Zdroj v angličtině: ZDE

1
Vytisknout
3876

Diskuse

Obsah vydání | 14. 7. 2023