V pořadí již devátý pochod za snížení rychlosti narušil ve čtvrtek odpoledne dopravu v hlavním městě

14. 4. 2023

čas čtení 2 minuty
Foto: Toto není dálnice, ale křižovatka Kaprova-Žatecká na pražském Starém Městě. V každé civilizované zemi by to byla pěší zóna, píše Muriel Blaive

Již devátý pochod v pořadí uspořádalo v Praze uskupení Poslední generace. Opakovanými protesty chce skupina upozornit na neudržitelnou dopravní situaci. Žádají omezení rychlosti na 30 km/h. 

Protestu ve čtvrtek 13. dubna se zúčastnilo téměř sto padesát podporovatelů Poslední generace. Ti se rozdělili do dvou skupin. Jedna vyšla od právnické fakulty, druhá začala cestu na Karlínském náměstí. Nakonec se obě skupiny setkaly u Hlavního nádraží, kde pořadatelé pochod zakončili. Na hladký průběh protestu dohlížela policie.

 

Pochody začaly už více než před měsícem. Prvního se zúčastnilo méně než deset protestujících. Pořadatelé velký nárůst počtu účastníků hodnotí velmi pozitivně: “Je vidět, že plošné omezení rychlosti má mezi lidmi podporu. Koneckonců i z průzkumu, který si nechala Praha zpracovat vyplývá, že nadpoloviční většina obyvatel si přeje zklidnění dopravy. Nesnažíme se tu razit nějaké okrajové myšlenky. Chceme jen přesvědčit politiky, že je čas jednat v zájmu většiny místních obyvatel a zároveň dostát vlastním předvolebním slibům,” vyjádřil se ke kampani jeden z pořadatelů Michal Pech.

Plošná třicítka není nový koncept. Na svém území ji zavedlo již mnoho měst - mezi nimi například Paříž či Brusel - a trend se rychle šíří. V Německu se k zavedení plošného snížení rychlosti chystá v brzké době stovka měst. Dopady omezení rychlosti se přitom ukazují jako pozitivní. Dojde k významnému zvýšení bezpečnosti, snížení hladiny hluku a obyvatelé hodnotí život ve městech jako příjemnější. 

Jeden z účastníků dnešního pochodu sdílí své důvody, proč se k protestům přidal: “Jako chodec se cítím v nevýhodě. Individuální automobilová doprava se v Praze vymkla kontrole a omezuje všechny, kdo volí jakýkoli jiný způsob přepravy. Řidiči dnes a denně blokují všechny ostatní tím, že jezdí po městě neobsazenými auty. V průměru jede v každém autě 1,3 osoby, ale takové auto zabere prostor, který by v MHD mohlo využít klidně 10 lidí. Politici sice slíbili, že dostojí vlastnímu klimatickému závazku a v rámci něj omezí počet automobilu, zůstalo ale pouze u slibů. Proto jsem dnes tady.”

Poslední generace se na svých stránkách vyjádřila, že v kampani bude pokračovat, dokud nedosáhne dohody s politiky o zavedení plošné třicítky. Další průvod se má konat již příští týden. 

1
Vytisknout
3380

Diskuse

Obsah vydání | 18. 4. 2023