Kdo ještě věří Izraeli?

8. 2. 2024 / Daniel Veselý

čas čtení 3 minuty

Vždy, když se Izrael ocitá na pranýři - naposledy v souvislosti s předběžným výrokem Mezinárodního soudního dvora (ICJ) - zveřejní jeho prohnaná politická reprezentace skandální obvinění, které má v očích veřejnosti ospravedlnit jeho genocidní tažení v Gaze a zdiskreditovat ty, kdo se tomu snaží zabránit. Tentokrát se hněv Tel Avivu obrátil na Úřad OSN pro palestinské uprchlíky na Blízkém východě (UNRWA), jehož činnost je dlouhodobě solí v očích izraelské vlády, protože udržuje naživu palestinské uprchlíky.

Několik předních západních zemí přerušilo financování této klíčové blízkovýchodní instituce poté, co Izrael obvinil 12 jejích zaměstnanců z účasti na útocích palestinských militantů ze 7. října. Západní státy k tomuto nesmírně sadistickému kroku přistoupily navzdory temným varováním před hrozícím hladomorem v Gaze a pouze na základě nařčení státu, proti němuž bylo právě vzneseno věrohodné obvinění z páchání genocidy.

Izrael je ve vypouštění mlhy, fám a polopravd přímo virtuózem, a nebýt zkorumpované západní politické a mediální třídy, dávno by jeho báchorkám nikdo nevěřil. Vzpomeňme si třeba na podvrh mající na základě rozhovoru mezi palestinskými militanty dokázat, že za explozí u nemocnice Al Ahlí stojí Palestinský džihád.

Izrael Spojeným státům a dalším zemím předložil šestistránkový důkazní materiál získaný během výslechu palestinských zajatců (sic), podle nějž má každý desátý zaměstnanec UNRWA v Gaze (13 000 lidí) vazby na Hamás. Zpravodajská složka izraelské rozvědky obsahuje rovněž dokumenty a telefonní hovory a zprávy patřící mrtvým militantům. Izrael se UNRWA snaží vylíčit jako semeniště hamásovské radikální ideologie, a svalit tak ze sebe podezření z páchání genocidních aktů v Gaze.

Nicméně štáb britské televizní stanice Channel 4 News po analýze izraelského zpravodajského materiálu dospěl k závěru, že neobsahuje žádný důkaz o personálu UNRWA namočeném v teroristických útocích ze 7. října.  Žurnalisté ze Sky News a Financial Times si taktéž prostudovali izraelské dokumenty, aby dospěli k témuž závěru jako jejich kolegové z Channel 4 News. Izraelské obvinění - jak tomu bylo i v případě výbuchu u nemocnice Al Ahlí - navíc oslabují zjevné nejasnosti: původní obvinění bylo vzneseno proti 12 zaměstnancům UNRWA, zatímco “důkazní materiál” obsahuje obvinění pouze proti čtyřem pracovníkům.

Zkrátka a dobře: Izrael má v rukávu už jen málo es, jestli vůbec nějaké, jak ospravedlnit neospravedlnitelné: je proto poměrně pochopitelné, že se snaží očernit svědky svých válečných zločinů a zbavit se UNRWA nadobro, jak ostatně dokládá zpráva webu Times of Israel zveřejněná už na konci loňského roku. I kdyby se u několika podezřelých zaměstnanců úřadu OSN nakonec vina prokázala, proč kvůli tomu musí být en bloc trestány zoufalé lidské bytosti odepřením humanitární pomoci? Reakci kolektivního Západu si tak lze vyložit jako cynické přiznání viny na izraelské vyhlazovací kampani v Gaze.

 

 

 

0
Vytisknout
3136

Diskuse

Obsah vydání | 12. 2. 2024