Soud rozhodl, že Evropská komise nemůže povolit autům vypouštět více skleníkových plynů

14. 12. 2018

Evropská komise překročila své pravomoci, když snížila emisní standardy, rozhodl soud. Paříž, Madrid a Brusel tvrdí, že nemohou uplatnit standardy pro čistotu vzduchu, pokud by plán komise zůstal v platnosti, napsal Alexander Matthews.

Tři evropská hlavní města vyhrála právní spor s Evropskou komisí, poté co se ta pokusila rozvolnit emisní limity pro auta a dodávky. Paříž, Brusel a Madrid daly věc k soudu a prohlásily, že komise nemá pravomoc měnit emisní limity.

Komise zvýšila množství oxidů dusíku povolené v emisích, aby poskytla automobilkám více času na přizpůsobení se novým testům.

Avšak města se obávala, že by změna způsobila větší znečištění, poškodila lidské zdraví a porušila by evropské zákony o lidských právech a další normy.

Emisní skandál Dieselgate vyvolaný faktem, že mnohé automobily zapínají emisní kontrolu jen při laboratorních testech, vedla k tlaku na emisní testy v "realistických" podmínkách.

V roce 2016 komise zavedla předpis, který stanoví pravidla pro nové testy RDE (real driving emissions), a určuje, jaké jsou povolené emisní limity.

Limity byly založeny na standardu Euro 6. Ten stanoví, že emise oxidů dusíku nesmějí překročit 80 miligramů na kilometr.

Ovšem komise ve snaze poskytnout výrobcům větší prostor prohlásila, ž testy RDE musejí vzít v úvahu statistické a technické nejistoty. Stanovila limit pro oxidy dusíku v přechodném období na 168 mg/km a konečný limit na 120 mg/km. Pak evropský soud rozhodl, že komise zašla příliš daleko.

Za platné prohlásil za platné části předpisu, které nestanovují limity - a poskytl komisi roční lhůtu na úpravu dokumentu.

Podrobnosti v angličtině: ZDE

0
Vytisknout
2492

Diskuse

Obsah vydání | 18. 12. 2018