Drtivá většina politických stran v ČR dělá jen hodně levný marketing

Rozhodovat se na základě volebních programů pro vzdělávání, musel bych volit Zelené

3. 10. 2017 / Bohumil Kartous

Autor obrázku: Jáchym Bohumil Kartous

Přečetl jsem všechny programy pro vzdělávání, od hnutí Ano až po Zelené. To jsou ty strany, které podle volebního modelu Medianu buď naplňují pětiprocentní klauzuli, nebo mají dlouhodobě reálnou šanci alespoň získat státní příspěvek na provoz. S jistou znalostí věci, tedy toho, jak vznikaly programy v jednotlivých stranách, musím konstatovat, že reálnou politickou práci odvedli pravděpodobně jen Zelení, náznak zamyšlení ukazuje ještě STAN. U zbytku jde o politický marketing, který sice obsahuje řadu objektivně platných politických návrhů, ale chybí mu jakákoliv koncepce a sebemenší náznak způsobu realizace. Je to vážně dost mizerné, pokud si politická strana myslí, že vzdělávací politika znamená deset či patnáct nesourodých vět. Skutečně, většinu programů hlavních politických stran v ČR bych napsal za půl hodiny a lépe...

Je to škoda, že Zelené vede člověk z podstaty své nevyzrálé osobnosti nedůvěryhodný natolik, že není schopen získat  dostatek kredibility navenek a dokonce rozkládá stranu i zevnitř. Zelení mají významný problém, že Matěj Stropnický představuje jediný "ksicht", který je ztělesňuje a reprezentuje navenek. Je to málo, je to špatně a nevede to do sněmovny. Nevede to dokonce ani k jistotě státního příspěvku a k "trvalé udržitelnosti".

Jejich stranická základna ale je schopna - i přes tento citelný handicap - vyprodukovat zajímavý politický materiál cestou bottom up. je to jediná strana, která politický program, poté, co byl sepsán, poskytla k expertnímu posouzení (alespoň v oblasti vzdělávání) a následně připomínky poctivě zvážila a zapracovala. 

Program vychází z evidentní znalosti stavu systému a jeho aktuálních problémů, má zdůvodněné priority a v některých ohledech nabízí zcela konkrétní řešení, jak změnu ve složité realitě provést. Samozřejmost? Omyl...

Ve srovnání s tím, co vyprodukovaly ostatní strany (vyjma zmiňované starosty a nezávislé) je to skutečně klenot, byť si dokážu představit mnohem lepší zpracování, postavené nejen na destilaci témat zevnitř strany, ale také na dostupných - a přiznaných - analytických materiálech. Pravděpodobně by pak priority a celková struktura doznaly jistých změn, ale budiž. Tohle je politický program.

Zbytek jsou marketingové letáky, často nedůstojné uvažujícího voliče. Je to přiznáním, že voliči dominantních politických stran v ČR neuvažují? 

K Zeleným ještě níže krátký a výstižný úsudek od Pavlíny Hořejšové, jenž vystihuje mnohé:


0
Vytisknout
3627

Diskuse

Obsah vydání | 9. 10. 2017