
USA udeřily na ruskou "stínovou flotilu". Největší dopravce ropy do Indie přišel o pojištění
26. 4. 2023
Společnost Gatik Ship Management, registrovaná v Indii, která se stala hlavním přepravcem ropy z Ruska, ztratila mezinárodní pojištění kvůli porušení mechanismu cenového stropu, uvedla agentura Bloomberg s odvoláním na zdroj obeznámený se situací.
Společnost se sídlem v Bombaji, o které až do loňského roku vědělo jen málo lidí, sestavila flotilu 48 tankerů s celkovou kapacitou více než 30 milionů barelů a hodnotou 1,4 miliardy dolarů.
V rámci sankcí, které vstoupily v platnost 5. prosince, jsou takové dodávky povoleny pouze v případě, že se ropa prodává za méně než 60 dolarů. Gatik porušila tuto zásadu a byla zbavena pojišťovacích služeb od Amerického klubu pojistitelů. Je členem International Group of P&I Clubs, neboli IG P&I, která poskytuje pojištění pro více než 90 % světové přepravy.
Podle zdroje agentury Bloomberg zůstala Gatik bez pojištění na základě "ochrany a odškodnění", které pokrývá zejména rizika v případě úniku ropy. Bez ní může být tankerům společnosti odepřen přístup do přístavů a průlivů, jako je turecký Bospor a Dardanely.
Americký klub Bloomberg potvrdil přerušení vztahů s Gatik, ale odmítl uvést důvod.
Podle oficiálních údajů ruského ministerstva financí se uralská ropa, hlavní exportní druh, prodává výrazně pod "stropem" stanoveným zeměmi G7. V období od 15. března do 14. dubna byla průměrná cena 51,15 dolarů za barel.
Tyto údaje však nezohledňují náklady na dopravu. A v indických přístavech byla ruská ropa dražší už v březnu, podle Argusu za 61,7 dolaru za barel. Indické celní statistiky uvádějí cenu ještě vyšší - více než 70 dolarů za barel, napsali analytici Goldman Sachs.
Od začátku války Indie zvýšila dovoz ruské ropy více než třicetkrát, navzdory výzvám Západu, aby se připojila k sankcím za válku na Ukrajině. Podle agentury Reuters směřovalo v dubnu 70 % námořního vývozu z Ruské federace na indický trh.
Zdroj v ruštině: ZDE
Diskuse