USA zakázaly lety všech strojů Boeing 737 subverzí Max 8 a 9

15. 3. 2019

čas čtení 2 minuty
V návaznosti na dvě letecké havárie USA ve středu konečně následovaly ostatní země a zakázaly lety strojů typu Boeing 737 variant Max 8 a 9.


Federální správa letectví (Federal Aviation Administration) původně odmítla odstavení letounů, ačkoliv tak již učinily Británie, Kanada, Čína a další země - ihned po havárii stroje etiopských aerolinií, která v neděli usmrtila 157 osob. Prezident Donald Trump ve středu na tiskové konferenci pochválil firmu Boeing jako "velkou společnost", ale odvolal se na bezpečnost amerického vzdušného prostoru.

FAA vysvětluje, že dočasné zrušení letů je výsledkem "procesu sběru dat", který vedl k získání "nových důkazů".

Nejméně dva piloti subtypu Max 8 nařízení přivítají. Piloti pracující pro dvě dopravní společnosti podali stížnost na letoun ještě před nedělní havárií, informovala CNN. Stížnost znamená další zkoumání pro výrobce, firmu Boeing, která dodala zákazníkům po celém světě tisíce letounů Max 8.

Stížnosti pilotů ukazují na znepokojující podobnosti s faktory, které zapříčinily havárie: Oba piloti tvrdí, že příď letounu se po vzletu otočila k zemi. Jeden z pilotů označil letový manuál za "neadekvátní a takřka zločinně nedostatečný".

Není v tuto chvíli známo, pro které společnosti piloti pracovali, ale pouze dvě americké společnosti provozují typ Max 8: American Airlines jich mají 24, zatímco Southwest 34. United Airlines provozuje větší variantu letounu, Max 9.

Nejvíce znepokojující je, že stížnosti pilotů se podobají okolnostem pádu letu 610 společnosti Lion Air, který předcházel nedělní havárii. Předběžná zpráva odhalila špatné senzory na vnějším povrchu letounu, které aktivovaly bezpečnostní funkce autopilota. Ten otočil po vzletu příď letounu k zemi. Piloti se pokoušeli manévr zastavit, ale nakonec se jim to nezdařilo a letoun se zřítil do Jávského moře zhruba 15 minut po vzletu. Boeing po listopadové havárii aktualizoval bezpečnostní bulletin, který nyní obsahuje informace o tom, jak vypnout automatické otáčení přídě letounu.

V případě nedělní havárie pilot hlásil problém s ovládáním krátce po startu z Addis Abeby. Vyšetřovatelé v Evropě budou v příštích zkoumat letový záznamník etiopského letounu a hlasový záznam ve snaze zjistit, zda dvě havárie spojuje stejná chyba.

Podrobnosti v angličtině: ZDE

0
Vytisknout
6715

Diskuse

Obsah vydání | 19. 3. 2019