Washington Post o lžích na českých "alternativních" serverech

13. 1. 2018

Nikdo dosud nezjistil, kdo je vlastně provozuje nebo financuje, i když čeští novináři se to snaží zjistit léta. To však nebrání asi třiceti "proruským" serverům v České republice, aby denně šířily vlny konspiračních teorií, pomluv, vymyšlených skandálů o neexistujících muslimských uprchlících a útoky na Spojené státy, NATO a Evropskou unii - a chválu na Rusko a na proruského prezidenta Miloše Zemana, píše v deníku Washington Post Anne Applebaum.

Nezdá se to být mnoho, ale v malé zemi s miniaturním trhem reklamy a slabými "mainstreamovými" médii se tyto servery staly obrovskou silou. 

Celá čtvrtina české veřejnosti nejen čte proruské "alternativní" servery a věří jim, ale také na ně spoléhá jako na svůj hlavní zdroj zpráv. Během času tento neustálý proud falešných informací a pochybných tvrzení začal utvářet veřejnou debatu v této středoevropské zemi, která byla kdysi sloupem transatlantické solidarity - až tak, že podpora pro NATO poklesla pod 50 procent a podpora pro EU je dokonce ještě nižší.

Vymyšlené zpravodajství - ohledně neexistujících vazeb hlavního kandidáta opozice na tajnou policii, anebo o tom, že protizemanovské demonstranty tajně financují Spojené státy - je také zázemím českých prezidentských voleb, jejichž první kolo začalo v pátek. I když se nedá nic vyloučit - poslední české prezidentské volby byly do určité míry ovlivněny falešným tvrzením na poslední chvli, že Zemanův oponent má vazby na nacisty - neočekává se nic senzačního, stejně jako byl učiněn závěr, že německé volby v září "nebyly nijak ovlivněny" ruskými zásahy.

Ale to je částečně proto, že česká politika, stejně jako politika v Německu, je už ruskými zásahy v nesčetném množství ohledů utvářena. Od spikleneckého tisku s tajnými zdroji financování až po otevřenější vazby mezi úřadem českého prezidenta a Lukoilem, ruskou firmou, byla celá krajina zdeformována. Senzačně prozrazené informace nejsou nutné, když už část veřejnosti trvale důvěřuje Rusy inspirovaným dezinformacím a část státu je už propojena s Ruskem prostřednictvím finančních vazeb. 

Tato forma trvalého zkreslování informací na nízké úrovni je skutečným tématem pronikavé, dvousetstránkové zprávy nazvané "Asymetrické Putinovy útoky na demokracii v Rusku a v Evropě", kterou tento týden vydali poslanci Demokratické strany zasedající v senátním výboru pro zahraniční vztahy. V analýze se nepojednává pouze o ČR, ale jsou tam i kapitoly o Francii, Německu a Británii, stejně jako o Maďarsku, Bulharsku, pobaltských zemích a mnoho dalšího. Většina toho materiálu není nová, ale kumulativní efekt je ohromující. 

Celkově zpráva senátního výboru vypovídá deprimujícím způsobem o neustálých, trvalých pokusech ochromit politiku a ekonomiku ve všech nejdůležitějších spojeneckých zemích USA v Evropě a to po mnoho let. Náklady pro ruský stát jsou nízké: tentýž konspirační materiál se recykluje po celém kontinentu. Mírně je pozměňován, aby odpovídal místnímu vkusu, a náklady na nákup vlivu a financování politických stran platí soukromé podniky.

Některé země začaly proti tomu bojovat. Pobaltské státy a severské země založily národní programy monitoringu dezinformací. Francouzská média byla před posledními volbami připravena na ruské zásahy a bojovala proti nim. Avšak Spojené státy dosud proti tomuto novému světu nijak nezačaly vystupovat. 

Podrobnosti v angličtině ZDE
 
0
Vytisknout
6866

Diskuse

Obsah vydání | 16. 1. 2018