Lidé, kteří nejsou schopni vcítit se do druhého, jsou hloupí

22. 2. 2017

Pojďme zkusit rozklíčovat problém nenávisti v České republice, píše Michal Dajč.

Potíž je v tom, že počet rasistů a xenofobů v různých vrstvách společnosti se rovná. Není pravda, že bude mít z nějakého důvodu víc příznivců u lidí s nižším či středním vzděláním než s tím vysokým.

Pracuji v obchodě jako prodavač, kde denně obsloužím desítky zákazníků a potkávám dobré i horší, s názory takovými či onakými, v čem je ale problém, je pravděpodobně prostě a jednoduše hloupost.

Nezlobte se na mě, že to říkám tak otevřeně, ale věřte mi, že lidé od dvacetiletých po šedesátileté neumějí často spočítat rovnici a x b, např. aby si propočítali počet metrů čtverečních v místnosti, což je sice učivo prvního stupně základní školy, ale to na faktu bohužel nic neubírá.

Na druhou stranu mám dost známých mezi vysokoškoláky, kde se ale strašák xenofobie a absurdity objevuje také, a to opět jak u mladých ročníků pod třicet let, tak i u starších nad padesát.

Je zde tedy hloupost i u vysokoškoláků, ale je to hloupost jiného druhu.

Člověk s vyšším vzděláním v oboru sociálním nebo humanitním pravděpodobně uprchlickou hysterii sdílet nebude, ale u ostatních tomu tak rozhodně být nemusí, protože od čísel či od rýsovacích prken v kancelářích bývá k nějaké empatii dost daleko.

Aby zde náhodou nebylo něco pochopeno špatně, tak nesmysly typu "kdo je chudší, bude i hloupější", jsou opravdu jen nesmysly, a podotýkám, že vysoká škola bohužel není známkou inteligence, rozhodně ne v dnešní době a s pocitem trapnosti říkám, že rozhodně ne v České republice.

O co mi jde: máme tu dvě skupiny - lidi s nižším a lidi s vyšším vzděláním - a u obou se projevuje ten samý příznak: neempatie, a to buďto naprostá neschopnost empatie, nebo necitlivost, citová plochost, bezcitnost.

A lidé, kteří nejsou schopni vcítit se do druhého, jsou hloupí. Jsou špatně vychovaní, špatně vedení a špatně vzdělaní. A hloupí lidé zase budou poslouchat jiné hloupé lidi.

Precedens na vzdělávání neexistuje, ale buď to je tedy tak, že celosvětově je vzdělávací systém napříč státy nefunkční a plodí hloupé lidi, protože nevěnuje dostatek času hlavně dějepisu a morálním dopadům historie (přece k otázkám např. 2. světové války, hrůzám holokaustu atd. nemůže nikdo "normální" zůstat chladný) a humanitním a společenským vědám, a nebo to je tak, že lidí jsou prostě (!!!!) hloupí, ale tím si nejsem úplně jist.

Kdo normální s běžným všeobecným přehledem bude vyřvávat, že patří uprchlíci do plynu, po tom, co se dělo v 2. světové válce?

Kdo normální bude odmítat pomoci lidem prchajícím před válkou? Kdo normální bude vytvářet negativní politické klima, vytvářet obstrukce a bránit přijímání uprchlíků a tím ještě prohlubovat jejich trápení?

Kdo normální se na začátku 21. století chce vrátit do doby kamenné?

Může mi na to někdo odpovědět?

A pokud je to tak, že mladí lidé jen několik málo let po vychození základní školy, ještě míň po absolvování střední školy a zařizující si poprvé byt, se mne v práci ptají jak mají vypočítat plochu, když mají místnost 4 x 5 metrů, protože neví, kolik si mají koupit metrů a neumí to spočítat, tak hádám, že ten samý plytký systém vzdělávání, který je takto připravil do života, je stejným způsobem vzdělal i v oblasti dějepisu a základních humanitních věd, a samozřejmě ten samý systém stejným stylem tedy vzdělal i minulé, nynější a budoucí absolventy vysokých škol.

Neexistuje něco jako lůza, to je jen slovo.

Tito lidé, o kterých píšu, si odhlasovali brexit, tito lidé si zvolili Trumpa, jen v jiném státě.

Už jste slyšeli, že revoluce požírá své děti? Možná i ta sametová....

0
Vytisknout
4382

Diskuse

Obsah vydání | 24. 2. 2017