Milovaná dřina

8. 2. 2022 / Soňa Svobodová

čas čtení 4 minuty
 

Tak o své velké lásce ke klasickému tanci, tedy baletu často hovoří teprve patnáctiletá talentovaná baletka, jejíž nadání se u ní projevilo v jejích pouhých dvou a půl letech. A tak její maminka neváhala a zapsala ji do broumovské ZUŠ na taneční obor. Tím, se začala odvíjet její studijní kariéra, která jí přinesla mnoho prvních míst v sólo baletu v domácích i zahraničních soutěžích. Dokonce i roli přítelkyně Kláry v baletu Vinohradského divadla Louskáček, Daniela Valešová.


Danielo, jak se ti tančilo na divadelním jevišti před publikem?

 

Byla to nepochybně skvělá taneční zkušenost. Zcela odlišná od baletních soutěží, kde se musím plně soustředit na co možná bezchybný výkon. Zatímco během představení jsem si tanec hlavně užívala.

Byly tvé první baletní kroky provázené i pláčem?

V broumovské ZUŠ jsem začala taneční obor navštěvovat už když mi byly necelé tři roky. Vzpomínám si, že jsem občas plakala a nechtělo se mi tam být. Postupně se mi začaly jednoduché taneční aktivity a hry líbit, takže jsem vydržela.

A dobře jsi udělala...

O výuce baletu se často říká, že je to učení, které nezvládne každý, neboť je spojeno s trpělivostí, precizností a dřinou. Souhlasíš s tímto tvrzením?

Naprosto. Balet opravdu nezvládne každý, má mnoho specifik, ke kterým musí mít tanečník předpoklady. Platí tedy, že talent je důležitý předpoklad a nezbytná je samozřejmě dřina při trénincích.

Balet je vlastně formou scénického tance, který využívá choreografii. Tvoříš si někdy své vlastní choreografie?

Toto je oblast, která mne moc baví. Vytvořila jsem již několik choreografií a jejich tvorbou se chci i nadále zabývat.

Od pliés přes ronds de jambe až po battements. To je jen malý výčet z baletního názvosloví. Kterým cvikem pokaždé začíná tvůj trénink v Ballet Petit?

Trénink vždy začínáme protažením a lehkým posilováním kvůli rozehřátí svalů. Cvičení u tyče zpravidla začíná už Vámi zmiňovaným pliés a i další uvedené cviky samozřejmě následují.

Máš kromě svých učitelek baletu, i nějaký svůj baletní vzor - idol?

Tanečníků, které obdivuji je několik. Za klasický tanec je to Marianela Núněz, v moderně Madison Ziegler.

Během léta jsi měla možnost trénovat pod vedením baletních sólistů z Národního divadla. Jakým poznáním, tě tento trénink obohatil?

Baletních tréninků se sólisty Národního divadla se účastním pravidelně a vždy mne tanečně velmi posunou. Získávání zkušeností od profesionálů je nenahraditelné a jsou pro mne vždy zdrojem obrovské inspirace.

Většina baletek používá na své taneční boty kalafunu. Používáš jí také?

Já ji osobně použila jen málokrát, když to vyžadoval taneční povrch. Běžněji na špičky používám obyčejnou vodu.

Co ti ještě kromě baletu pomáhá udržet fyzickou kondici?

Běh a posilování. To jsou univerzální cvičení pro každého , kdo si potřebuje udržet kondičku.

Petr Iljič Čajkovskij, Sergej Prokofjev, Igor Stravinskij nejznámější baletní skladatelé. Je mezi nimi ten, jehož hudba je tvému srdci nejbližší, takže se ti na ní dobře baletí?

Kdybych si měla vybrat z těchto, bude to Čajkovského Louskáček. Ta hudba je jednoduše dech beroucí.

Také jsi měla tančit ve finále Dance World Cupu, což je světová taneční soutěž, která se pravidelně koná v anglickém Telfordu. Jak to vzhledem ke koronavirové pandemii dopadlo?

Nakonec jsme se soutěže kvůli koronaviru zúčastnily v on-line režimu. I přes tyto komplikace byly naše výsledky dobré. Získaly jsme pro ČR zlatou medaili v kategorii duetů a v sóle jsem obsadila 6. místo.

Tak to je nádherný úspěch...

Studuješ broumovské gymnázium. Už víš, kterým směrem se vydáš po jeho ukončení?

Letos jsem začala studovat 1. ročník vyššího gymnázia, tedy následné studium je ještě daleko. Nicméně nevylučuji, že bych svá studia směřovala k tanci.

Děkuji za rozhovor.

Já, děkuji.


0
Vytisknout
3312

Diskuse

Obsah vydání | 14. 2. 2022