Koronavirus: Vědci objevili potenciální univerzální antivirotikum

30. 6. 2021

Vědci pracující pro farmaceutickou společnost GlaxoSmithKline se sídlem v Británii identifikovali novou molekulu schopnou stimulovat lidský imunitní systém proti viru SARS-CoV-2. Spuštění stimulátoru interferonových genů (STING), látka diamidobenzimidazol (diABZI-4), chrání lidské buňky v laboratoři proti infekci koronavirem, uvádí článek v časopise Science Imunology.

Zmíněný přístup by umožnil chránit rizikové skupiny profylakticky ještě předtím, než bude k dispozici vakcína, nebo než se podaří vyvinout specifickou terapii proti konkrétnímu viru.

Ne každý také může být očkován. Osoby s poruchami imunity nebo alergiemi by se napříště mohly spoléhat na profylaxi aplikovanou prostřednictvím inhalátoru.

Nitrobuněčný systém STING je něčím jako systémem včasného varování uvnitř imunitního systému. Jakmile je aktivován, spouští produkci interferonu cytokin. Taková aktivita stimuluje adaptivní část imunitního systému k boji s infekcí. Agonista STINGu jako diABZI-4 by mohl sloužit jako budíček imunitního systému ještě předtím, než ten dokáže zjistit patogen.

Přitom přípravek umožňuje obejít antivirovou aktivitu vrozené části imunitního systému.

Testy ukázaly, že přípravek chrání i před virem chřipky nebo herpes simplex.