Média ve střední a jihovýchodní Evropě čelí politickému tlaku, polarizaci veřejného mínění a snahám oligarchických vlastníků zasahovat do obsahu

30. 6. 2021 / Albín Sybera

čas čtení 3 minuty
V Česku je věnována mimořádná pozornost Andreji Babišovi také na úkor dalších oligarchů-mediálních magnátů

Předposlední červnový den byla živě odvysílána online prezentace výsledků projektu o stavu médií v regionu, na kterém se podílely organizace monitorující stav médií z Česka, Maďarska, Rumunska a Slovenska.

Projekt kombinoval různé metodologické postupy zahrnující sběr dat, veřejných mínění, rozhovorů s novináři, analýzy různých segmentů trhu či právních případů. V rámci českého příspěvku MediaForum byly prezentovány poznatky z anonymizovaných rozhovorů s českými novináři.

 


Jejich závěry se často překrývali s poznatky organizací z dalších zemí. Novináři pro MediaForum hovořili o oligarchizaci médií, tlak vlastníků na obsah, či na výběr reklamy, a nakonec také o autocenzuře novinářské práce v důsledku zájmů vlastníků.

Osm ze třinácti interviewovaných novinářů uvedlo, že se situaci zhoršuje rapidně, ale zároveň se shodli na závěru, že situace v Česku je mnohem lepší než v Maďarsku. MediaForum upozorňují, že mnoho z interviewovaných novinářů, kteří pracují pro média vlastněná oligarchy, se mohlo cítit zahanbeno přiznat, že se také dopouští autocenzury a situace tak reáně může být i horší.

Přes tyto zajímavé poznatky si nešlo nevšimnou, že české prezentaci dominoval Andrej Babiš a jeho markantní střet zájmů, coby předsedy vlády a konečného beneficienta mediálního uskupení Mafra.

Ostatní média vlastněná oligarchy byla zmíněna jenom v obecné rovině, přestože třeba prezentace Marka Mracka ze slovenské organizace MEMO98 výslovně hovořila o Pentě, PPF či J&T, tedy společnostem, kterým patří také klíčová média v Česku jako Deník.cz či Nova TV a vlastnicky se majitelé těchto společností angažují v mnoha dalších médiích jako je zřejmě největší mediální uskupení v Česku Czech News Center či Mall Group provozující Mall TV.

Prezentace české mediální scény se nedotýkala některých zásadních témat, které byly diskutovány v prezentacích o stavu médií v Maďarsku, Rumunsku a na Slovensku jako je vytváření „ideologických bublin“, o kterých hovořila Liana Gana z rumunské Active Watch, či na ničivý dopad polarizujících narativů, na které upozorňovali představitelé maďarské Merték Media Monitor.

Český veřejný diskurs je možná poznamenaný rolí Česka coby bývalého premianta východního bloku v oblasti mediální svobody. Andrej Babiš nepochyně je v kolosálním střetu zájmů, ale média skupiny Mafra dosahují podle různých ukazatelů 20-30% podílu na mediální trhu, není tedy jediným oligarchou na české mediální scéně.

Jméno Miloše Zemana, který se dlouhé roky aktivně podílí na ničení mediálního prostředí v Česku šířením podobně nenávistných výroků jako Viktor Orbán v Maďarsku či Janez Janša ve Slovinsku v české prezentaci nezaznělo.

Byla diskutována problematika dezinformací či situace okolo České Televize, ale prostor, jaký dostává Miloš Zeman v médiích Czech News Center Daniela Křetínského a Patrika Tkáče, či Facebookové skupiny jako #KdeDomovMůj administrovány bývalým manažerem PPF a pravidelně posilující pravicové narativy v českém kyberprostoru, jsou stále z velké části de facto neotevřená témata české mediální krajiny.

Ačkoliv je Česko podle Reportérů bez hranic na na srovnatelné úrovni s Chorvatskem či Rumunskem, co se svobody médií týče, tak je stále kladen důraz na skutečnost, že na tom Česko ještě není tak špatně jako Maďarsko. Udržování mýtu o bytostně demokratickém Česku se tak pro média v zemi stává překážkou ve snaze o zachování mediální suverenity.


1
Vytisknout
5240

Diskuse

Obsah vydání | 7. 7. 2021