Turecko a FSA se zmocnily strategické výšiny Džabal Bursája v severozápadní Sýrii

1. 2. 2018 / Karel Dolejší

Turecká veřejnoprávní televize TRT World odvysílala záběry z podruhé obsazené strategické výšiny Džabal Bursája v Afrinském kantonu na severovýchodě Sýrie.

Jedná se o rozsáhlou opevněnou pozici, z níž milice YPG mohly pozorovat pohyby jednotek syrské opozice a turecké armády - a ze které také ostřelovaly civilní cíle v příhraniční turecké provincii Kilis.

Reportáž neposkytuje úplně adekvátní představu o rozsahu opevňovacích prací provedených na Džabal Bursája, včetně systému podzemních železobetonových tunelů. Slovní komentář nicméně v hrubých rysech seznamuje s popisem bojů a umístěním strategické vyvýšeniny.

Co nevysvětluje jsou dopady ztráty této pozice pro kurdské obránce, kteří nyní bez případné zpravodajské pomoci cizí mocnosti nebudou informováni o pohybech protivníkových jednotek a nebudou tak na ně moci pružně reagovat.

Na jiném ze sedmi "předmostí", které útočící jednotky dosud vytvořily, severozápadně od Bursáji, nyní oddíly syrské FSA podporované tureckými obrněnými vozidly útočí na Bulbul, první větší sídlo, které by mohla turecká ofenzíva v Afrinu obsadit.

O celkově skromných výsledcích brzy dvoutýdenní turecké ofenzívy vedené převážně silami syrské povstalecké pěchoty v obtížném horském terénu informuje poslední mapka. Dosud obsazená území jsou vyznačena bleděmodrou barvou, území kontrolovaná milicemi YPG/PKK barvou khaki. 

TRT World je veřejnoprávní televizí v Turecku s 11 lokálními jazykovými mutacemi, včetně kurdštiny. Je třeba mít na paměti, že se jedná o médium působící v zemi, která se v žebříčku svobody médií Reportérů bez hranic v roce 2017 umístila na 155. pozici (sousední Sýrie na 177., ČR na 23.) V Azazu, kde reportéři hovořili se Syřany, funguje turecká správa a není příliš pravděpodobné, že by v reportáži mohly zaznít i kritické názory na tureckou operaci v Afrinu, pokud se zde vyskytují.

Na druhé straně TRT přinášející v diskusních pořadech názorovou pluralitu, informující výběrově o faktech a spinující je příležitostně vládní propagandou nelze příliš srovnávat s zdroji jako je čistě propagandistická agentura Hawar se sídlem v Hasace, s naprosto neprůhlednou vlastnickou strukturou, spojená se syrskou kurdskou stranou PYD.

0
Vytisknout
2643

Diskuse

Obsah vydání | 6. 2. 2018