Válka proti propagandě z Kremlu

11. 6. 2015 / Craig Proctor

Z průzkumu veřejného mínění provedeného v USA v roce 2003 na objednávku Kremlu v USA vyplynulo, že drtivá většina Američanů pohlíží na Rusko v záporném světle. Hlavní konotace, spojované s Ruskem byly kalašnikovy, Molotovovy koktejly, komunismus, KGB a ruská mafie. Kreml usoudil, že se Západ příliš soustřeďuje na protiestablishmentové osobnosti jako Vladimír Guzinskij a Michail Chodorkovskij a že se západní média často příliš mnoho věnují takovým událostem, jako bylo Chodorkovského zatčení a následný proces s ním. Moskva se rozhodla změnit západní vnímání Ruska, ať už bylo autentické, nebo si ho Kreml jen tak představoval, prostřednictvím měkké moci a zahraniční tiskové kanceláře. Tento úkol dostala bývalá zaměstnankyně a poradkyně Guzinského Světlana Miroňuková.

An English version of this article is in CLICK HERE

Nový přístup Kremlu vedl k tomu, že roku 2005 byla založena televizní stanice Russia Today a začala vysílat do světa. Původně dostala do vínku jen asi 30 000 dolarů. Zaměstnala 300 novinářů, především ze zahraničí, které do Ruska přilákaly nabídky vysokých platů. Nejprve vysílala stanice Russia Today jen v angličtině a v ruštině, ale v důsledku svého úspěchu byly postupně přidány i další jazyky: španělština, arabština, francouzština a němčina.

Televize Russia Today jako nástroj měkké moci, která vysílala nedůležité reportáže o Rusku a o ruské kultuře, selhala během rusko-gruzínské války r. 2008. Bhem tohoto konfliktu začaly USA a Evropská unie rychle obviňovat Rusko. Hned poté vznikla televize RT. Ukázalo se, že RT je daleko úspěšnější ve všech svých jazykových verzích a v zemích, na něž se zaměřuje, jako je Argentina. Restrukturalizace televize Russia Today v RT se také týkala vstupu RT na sociální sítě. Vznikl projekt "FreeVideo" pro "mediální profesionály". Podle slov samotné RT, "FreeVideo je první ruská videoagentura v angličtině... poskytuje uživatelům zadarmo přístup k video materiálům RT ve vysílací kvalitě". Díky tomuto strategickému manévru a díky přímému umisťování video materiálů z RT na YouTube se televizi RT podařilo naplnit internet svými pořady. RT se stala prvním kanálem na YouTube, který dosáhl více než miliardy zhlédnutí. Tímto způsobem RT dramaticky zvýšila svou mezinárodní popularitu. Využívá k tomu kombinaci alternativních názorů, protizápadní propagandy a konspiračních teorií, které vyhovují těm lidem, kteří mají pocit, že jsou v Evropě a v severní i jižní Americe marginalizováni. Podstatné zvýšení financování RT, které plyne přímo zestátního rozpočtu Ruska, je svědectvím o tom, jak vysoce si Kreml cení tohoto médi . Avšak proti kremelské propagandistické mašinérii se pomalu, ale jistě zvedá v Evropě i v zahraničí odpor.

Od protestů na Majdanu a od počátku bojů na východní Ukrajině vyšlo ve světových médiích množství varovných článků, aby se čtenáři nenechávali propagandou Kremlu manipulovat. Kromě tradičních a známých zpravodajských médií se proti Kremlu a jeho propagandě staví celá řada malých médií. K nim patří servery Meduza a StopFake. Meduza v současnosti sídlí v Rize a má jednoduchou filozofii, jejímž cílem je šířit férové a vyvážené informace o tom, co se děje v bývalém Sovětském svazu. StopFake je něco jiného. StopFake zaločili začátkem března 2014 absolventi a studenti Mohyla School of Journalism v Kyjevě. Projekt StopFake je nepolitický v tom smyslu, že nemá žádné vazby na žádnou ukrajinskou politickou stranu ani nemá žádnou politickou podporu. Ve svém prohlášení StopFake uvádí, že "cílem této organizace je udržení Ukrajiny jako suverénního a nezávislého státu." "Akce" serveru StopFake jsou protiofenzívou proti ruským médiím.

Jejich stránky jsou směsicí článků o nynější situaci na Ukrajině a jejich vlastní zvláštnosti, totiž denně aktualizovaného seznamu zpráv z ruských médií, o nichž se StopFake podařilo dokázat, že jsou lživé. Dalším a docela originálním přístupem serveru StopFake je pokus vzdělávat veřejnost, ukázat uživatelům internetu jako poznat hoaxy a falešné zprávy. Server StopFake uživatele internetu informuje, jak mohou vystopovat původ fotografií a titulků, připojovaných k článkům na internetu, a jak je možné najít duplikáty i jejich originály prostřednictvím každého jednoduchého internetového prohlížeče.

Projekt StopFake začalo relativně rychle sledovat množství programátorů, odborníků na IT a podobných lidí. Mnoho z nich serveru nabídlo své odborné znalosti, a zajistilo tak jeho rozvoj. Kromě toho, ukrajinská internetová televize Hromadske TV, televizní stanice, která získala velkou popularitu během Euromajdanu a následných protestů na Majdanu, také podporuje server StopFake tím, že mu ve svém vysílání dává pravidelný prostor. Tato iniciativa vyvolala určitý zájem v západních médiích. Psal o nich i deník Guardian. O něco zajímavější však je, kde se nacházejí jejich čtenáři. Není překvapující, že hlavní skupinou uživatelů internetu navštěvující jejich stránky jsou Ukrajinci, avšak Rusko je hned na druhém místě. 3 miliony uživatelů z Ruska navštívilo StopFake.

Popularita serveru StopFake rychle rostla v prvních měsících jeho existence, avšak od října 2014 rychle poklesla. Je těžko spekulovat proč, avšak je velmi pravděpodobné, že šlo o to, že StopFake hovořil jen k už přesvědčeným, a tak ztratil svou atraktivitu. Je velmi nepravděpodobné, že ti, kdo silně věří linii Kremlu, by si kdy otevřeli stránky StopFake. Je tedy pravděpodobné, že StopFake už jen bude skomírat, avšak přesto je StopFake zajímavým příkladem toho, čeho dokáže ukrajinská občanská společnost dosáhnout, když se do toho dá, i když jen nakrátko. Pokud by se situace na východní Ukrajině zhoršila, je možné, že StopFake zase začne být populární.

V americkém Senátě se vedla nedávno diskuse, při níž skupina kongresmanů požadovala obnovení staré americké propagandistické mašinérie ve snaze neutralizovat úsilí Ruska šířit "zkreslenou verzi reality". Asi si představovali něco jako Rádo Svobodná Evropa. Kongresman Eliot Engel vyžadoval "robustní reakci" na ruskou propagandu. Evropská unie nyní začala podnikat kroky týmž směrem. Federica Mogherini, evropská ministryně zahraničních věcí, jmenovala českého novináře Jakuba Kalenského šéfem nového oddělení s cílem bojovat proti ruské propagandě. Cílem nového oddělení je "šířit autentické informace, neutralizovat ruské dezinformace a současnou hybridní válku, která se odehrává na Ukrajině". Zatím není jasné, jak Kalenský plánuje neutralizovat ruskou propagandu a kdo bude jeho cílové publikum, ale určitě se to brzo dovíme.

0
Vytisknout
3429

Diskuse

Obsah vydání | 12. 6. 2015