Oškubat, oškubat, oškubat!

15. 3. 2013 / Radek Tůma

V naší republice se bohužel vedle vykutálených podvodníků i seriózní firmy snaží oškubat zákazníka, kde to jenom jde, obvykle formou vnucení a pak zpoplatnění nepotřebných služeb nebo zpoplatnění služeb vůbec neposkytnutých. Již se zde řešili dodavatelé plynu a energetické společnosti. Desetitisíce klientů se zaregistrovalo k hromadnému podání ohledně vrácení poplatků za vedení úvěrového účtu. Lidé s nevolí reagují nejen na velké krádeže, začínají být alergičtí i na kradení po kapkách. Už je nebaví být ovčany.

ak ukrást milión? Například tak, že ukradnete milión jednotlivci nebo ukradnete miliónu jednotlivců po koruně. Druhý způsob, tedy okrádání velkého množství lidi o zdánlivě zanedbatelné částky, je vedle bank doménou například telefonních operátorů.

Co mi dlouhá léta pije krev, je cílené okrádání zákazníků prostřednictvím hlasových schránek. To je jedna z nejpotměšilejších podlostí, které operátoři vymysleli. Při zakoupení nové SIM karty na ní může být automaticky nastavená hlasová schránka (záleží na operátorovi, typu smlouvy...). Případně si ji může sám zákazník aktivovat -- nesetkal jsem se s člověkem, který by hlasovou schránku aktivně či pasivně využíval, ale ta možnost tu je. Jsou lidé, kteří nevědí, že ji mají aktivovanou, ač o to nežádali nebo ji neumí nebo nemohou zrušit (např. u služebního telefonu).

Nemohu-li se dovolat člověku, který má aktivovanou hlasovou schránku a včas nezavěsím, není mi položen dotaz, zda chci zanechat vzkaz v hlasové schránce, automaticky jsem tam přepnut a operátor inkasuje. Za službu, kterou jsem nežádal a nečerpal, platím nedobrovolně, bez možnosti výběru: informaci, kterou mi hlasová schránka dá, tedy že jsem se nedovolal, vím i bez ní. Na lince operátora jsem se dozvěděl, že je tato vnucená služba zpoplatněna a technicky to jinak řešit nelze. Jako vždy, když to poškozuje zákazníka -- a nemohu se zbavit dojmu, že je tomu tak záměrně. Hlasovou schránku si sice mohu vypnout, ale zda si ji vypnou jiní, to neovlivním, ani dobu, kdy se aktivuje.

Nevím, jak je to v jiných zemích, ale nemyslím si, že je technicky nemožné, aby bylo nejprve nabídnuto zanechání vzkazu v hlasové schránce a teprve po potvrzení uživatele by bylo její užití zpoplatněno. Někdo nad tak drobnou částkou mávne rukou, ale když to vynásobíme počtem lidi, kterých se to týká, suma, kterou si operátoři nestydatě nahrabali jenom za tyto "hovory" s plechovými hubami, nebude zajisté zanedbatelná. A o to zde jde.

Tyto způsoby se začaly uplatňovat již u porevolučních telefonních automatů. Stalo se mi tehdy, že jsem potřeboval volat a neměl jiné mince než dvacetikorunu a neměl jsem možnost rozměnit. Hovor v ceně 1 -- 2 korun mě stál tu dvacetikorunu, protože -- jak bylo na přístroji napsáno -- mince zpátky nevrací. Méně sofistikované zařízení, jako třeba automat na kávu, mince vracet umí. Záměrná nefunkčnost či náhoda?

S oběma problémy jsem se obracel na ČTÚ a SOS. Ohledně hlasových schránek jsem se dočkal prakticky stejné odpovědi jako od operátora. Stran telefonních automatů mi sdělili, že pokud automat nevrací, mělo by to na něm být uvedeno, jinak jde o porušení povinností zákona o ochraně spotřebitele, nicméně fakt, že automat nevrací, není na závadu, pokud je na ni zřetelně spotřebitel upozorněn. Velice mě uklidnilo, že jsem byl okraden v mezích zákona. Když zákazník nemá jinou volbu, má prostě smůlu.

Po zkušenostech z nejbližšího okolí i z informací na internetu, jak nadlidský úkol je vyvázat se ze smlouvy s operátorem, o problémech s účtováním nevyžádaných služeb, o rozdílech mezi realizovanými hovory a zprávami a výší vyúčtování ve prospěch operátora atd. jsem nikdy z kreditu na paušál nepřešel. Ale i u kreditu mají operátoři pojistku. Minimálně jednou za 10 měsíců (alespoň u mého operátora je tomu tak) je nutno dobít 200,--, jinak hrozí zrušení čísla. Proč bych nemohl mít telefon jen na přijímání hovorů, když se tak rozhodnu nebo volat jen minimálně? Proč mám být perzekvován za to, že SMS posílám z internetu a nevolám, s prominutím, kvůli každé kravině? Nelze, neboť operátorovi by nechodily penízky. Přejdete-li na nové číslo a kredit ze starého v limitu neprovoláte, peníze propadnou operátorovi. Kdybyste se divili, máte to v obchodních podmínkách.

A proč člověka nevytěžit ještě více. Neměl jsem nové číslo ani měsíc a už mi volali vlezlí nabízeči všeho možného. Volal jsem operátorovi, co to má znamenat, bylo mi řečeno, že jsem v obchodní databázi a pokud nabídky nechci, musím se odhlásit. Že jsem o tuto "přidanou hodnotu" nežádal, je v tomto světě, zaměřeném na zisk, mlčení, které znamená souhlas.

0
Vytisknout
14551

Diskuse

Obsah vydání | 18. 3. 2013