Jak se íránská a ruská propagandistická média navzájem podporují

24. 1. 2018

Vloni v září se v Moskvě setkali zástupci íránských a ruských médií, aby diskutovali o spolupráci a o tom, jak "čelit šíření falešných zpráv proti Íránu a Rusku v západních médiích". Jednání proběhlo na íránském velvyslanectví v Moskvě a zúčastnili se jej státní média ITAR-TASS, Russia 24 a íránská státní agentura IRNA.

Poradkyně generálního ředitele společnosti Rossia Today, v jejímž holdingu se nacházejí televize RT, web Sputnik a agentura RIA, Veronika Krašenikovová, si stěžovala na "zaujatý přístup západních médií při zpravodajském pokrytí událostí v Íránu a Rusku a šíření falešných zpráv, které nepřipomínají realitu".

Krašenikovová je současně členkou nejvyšší rady strany Jednotné Rusko spojené s Vladimirem Putinem a generální ředitelkou Institutu pro zahraničněpolitická studia a iniciativy v Rusku.

Na pozadí sílící spolupráce mezi státními médii, jmenovitě ruskou RT a íránskou Press TV, se ukazuje, že se jejich publikum významně proniká.

Osm z osmnácti přispěvatelů RT často vystupuje ve vysílání íránské Press TV. Například Martin Jay natočil v posledních třech měsících tři rozhovory. To ale stále zaostává za devíti příspěvky Catherine Shakdamové.

K dalším jménům patří Annie Machonová, Neil Clark a Finian Cunningham. John Pilger se objevil v Press TV v září a hovořil o palestinské otázce. Podobně si z RT odskočili Pepe Escobar a Dan Glazebrook.

RT i Press TV sdílejí podobné narativy, zejména silnou zaujatost proti NATO a podporu režimu Bašára Asada v Sýrii. Tyto narativy jsou přímou reprezentací ruské a íránské zahraniční politiky, která se na řadě témat týkajících se Blízkého východu a Evropy shoduje.

Dlším zajímavým rysem je, že se v Press TV začaly objevovat zmínky o "rusofobii". "Rusofobie" je běžný tropus kremelských médií, který odkazuje na to, co Kreml považuje za protiruské cítění. Tento výraz je v Kremlem financovaných médiích používán jako zbraň proti zemím, které Moskva považuje za antagonistické. Mimo média pod přímým vlivem Kremlu se však vyskytuje zřídka.

Web Press TV publikoval několik článků o "rusofobii" v Pobaltí, USA a Británii.

Zdroj v angličtině: ZDE

0
Vytisknout
2100

Diskuse

Obsah vydání | 26. 1. 2018