Ukrajina shora: Recenze: Tajemství z fronty - překvapivý příběh o tom, jak dítě zničilo ruské tanky

21. 2. 2023

čas čtení 5 minut

Tento jednorázový dokument přináší produkční společnost, která natočila filmy Evropa shora, Skrytá Británie dronem a Emiráty shora. Specializuje se na využívání leteckých snímků k hledání nových perspektiv, jinými slovy - ale Ukrajina shora (Channel 4) není film jako ty ostatní.

Téměř rok od ruské invaze na Ukrajinu ilustrují snímky pořízené ze vzduchu příběh zkázy děsivého rozsahu. Fotografie "před" a "po" ukazují ukrajinské obytné domy, které dříve kypěly spokojeným každodenním životem a nyní mají všechna okna vyhozená do povětří; dříve velkolepá divadla s krátery ve střeše; a snímky celých měst, které po překrytí mapou ukazují systematické ničení civilních budov, jako jsou školy a zdravotní střediska. Moderní technologie bezpilotních letounů umožňuje pořizovat tyto snímky zblízka, což z tohoto válečného dějiště učinilo přísně sledovaný kadlub, kde se zvěrstva dají jen těžko utajit. Když Rusové masakrovali vzdávající se civilisty na cestě z Kyjeva, byl nad nimi ve vzduchu dron, který jasně natáčel muže se zdviženýma rukama, jak je zastřelen.

Dokumentární film shrnující takové záběry by byl dobrý a záslužný, ale Ukrajina shora není jen o špíně konfliktu, jak ji zachytily kamery dronů. Jde o druh asymetrické války, v níž je kamera dronu zbraní. Vidíme, jak - přinejmenším v počátečních fázích invaze, než se přes hranice dostalo mnoho těžkého západního vybavení - mocnou ruskou dobyvačnou mašinu opakovaně ničili amatérští kameramani, kteří používali vybavení, jež by se dalo koupit v charkovské pobočce supermarketu s digitálními výrobky.

Odpor ukrajinských dronů začal na začátku invaze, když ruské výsadkové jednotky přistály na letišti Antonov u Kyjeva. Když dorazily zásobovací vozy a obrněná vozidla, začalo se vytvářet známé schéma. Operátoři dronů hlásili přesné souřadnice klíčových vojenských prostředků ukrajinským dělostřeleckým bateriím, které nyní mohly střílet s mnohem větší přesností. Letiště již nebylo bezpečným místem, odkud by bylo možné zahájit útok.

Mezi tyto operátory dronů patřili i lidé jako Andrij Pokrasa, který je v dokumentu, v němž jsou rozhovory s vůdci odboje a rotmistry, označen prostě jako "školák" a nevypadá starší než 14 let. Když Rusové mobilizovali kolonu tanků na jihovýchodě Kyjeva a zamířili k městu, nevěděli, že Andrij a jeho otec se skrývají v živém plotě ve vzdálenosti 600 metrů  a Andrij zkušeně ladí ovládání svého dronu jako hráč. Andrijova pilotáž poskytla informace, jeho otec upozornil místního vůdce odboje a zbytek opět zařídila dělostřelecká palba. "Ten den do Kyjeva nejeli," říká Andrijův otec suše.

Sekce filmu Ukrajina shora o válce s civilními drony přinášejí překvapivé záběry a neobyčejné postavy. Setkáváme se se dvěma bratry, z nichž jeden kdysi vlastnil firmu na prodej rádiem řízených autíček a druhý je odborníkem na koncertní osvětlení. Poptávka po obou v posledním roce poklesla, a tak přesměrovali své dovednosti a nyní pomocí 3D tiskárny vyrábějí malá pouzdra pro drony. Tyto věcičky pojmou jeden granát a obsahují mechanismus k jeho uvolnění. Na videu vidíme ruské vojáky shromážděné v malých skupinkách, kteří čekají na rozkazy - netuší však, že granát, shozený z dronu vznášejícího se nad nimi, který upravili dva chlapíci v malé dílně, tiše padá k jejich hlavám, přičemž dron navíc zaznamenává jejich smrt pro potomstvo a propagandu. Ukrajina shora má také snímky tanků, nebo alespoň lidí v nich, usmrcených díky schopnosti podomácku vyrobeného granátu-dronu shodit výbušninu dvoumetrovým poklopem na vrcholu věže. "S dronem v hodnotě asi 2 500 dolarů a odpalovacím mechanismem v hodnotě 50 dolarů," říká s bravurní věcností chlapík, který dříve vyráběl auta na dálkové ovládání, "můžeme zničit zařízení v hodnotě několika milionů."

Nakonec v pořadu dojde na překvapivé příběhy týkající se konkrétně dronů, i když dalším znepokojivým vrcholem je rozhovor s Andrijem Chlyvňukem, kdysi zpěvákem rockové skupiny BoomBox (spolupracoval také s Pink Floyd na protestní písni), nyní však pilotem bezpilotních bombardérů "Punisher". BoomBox zjevně býval v Rusku velmi populární: "Likviduji své vlastní publikum," říká Chlyvňuk se stejnou směsicí smutku a odhodlání jako farmář, jehož půda byla zaplavena, když byla zničena přehrada, aby zastavila ruský postup, nebo matka a dcera z Mariupolu, které přežily jeho nemilosrdné bombardování a nyní jsou v bezpečí ve Vilniusu, ale přály by si být zpátky doma.

Zdroj v angličtině ZDE

0
3445