Maďarská televize "dostala instrukce, aby nevysílala záběry uprchlických dětí"

6. 9. 2015

Zaměstnanci maďarské státní televize dostali příkaz, aby nevysílaly ve svých reportážích o uprchlících záběry uprchlických dětí. Vyplývá to z prozrazeného screenshotu editoriálních příkazů novinářům pracujícím v televizi M1.

Maďarská Rada pro televizní vysílání, MTVA, popřela, že státní média dostala příkaz omezovat veřejné sympatie vůči uprchlíkům. Argumentovala, že účelem memoranda bylo chránit děti, zatímco provládní novinář, který si přeje zůstat anonymní, uvedl, že toto byla jen jednorázová instrukce.

"Ukazují občas děti: počet dětí registrovaných v Maďarsku je letos docela nízký, takže v opozičních médiích jsou ukazovány poněkud přehnaně," řekl.

Televize M1 rychle vysílala záběry demonstrací před přeplněnou tranzitní zónou u budapešťského nádraží Keleti, avšak protesty proti vládní protiuprchlické politice ve státních médiích byly zaznamenány jen minimálně.

Organizcae MigSzol pro solidaritu s uprchlíky uspořádala masové protesty proti "celonárodní konzultaci" maďarské vlády o imigraci a o stavbě plotu proti uprchlíkům na hranici se Srbskem. Provládní novináři argumentují, že tyto protesty se nedostaly do médií, "protože MigSzol protestuje proti některým maďarským a dokonce i evropským zákonům o migraci".

Iniciativy občanské pomoci, které vznikly namísto koordinované státní pomoci, státní média také většinou ignorují. Provládní novinář řekl: "Nevládní organizace, které pomáhají migrantům, jsou velmi zpolitizované. Účastní se v nich lidé známí z opoziční scény a jejich prouprchlický postoj je smíšen s kritikou vlády, tak provládní, pravicovější média neposkytnou platformu těmto lidem, i když je jejich práce na pomoc uprchlíkům v pořádku."

Vládnoucí maďarská strana Fidesz populistického premiéra Viktora Orbána čelí obviněním, že omezuje nezávislou novinářskou práci od doby, kdy v roce 2010 schválila kontroverzní mediální zákon. Vyvolal "vážné pochybnosti o slučitelnosti maďarského zákona se zákony EU," konstatoval tehdy komisař Evropské unie pro sdělovací prostředky.

Proto Fidesz změnil strategii: Začal nakupovat sdělovací prostředky prostřednictvím podnikatelů - stoupenců. Loni Fidesz zavedl progresivní zdanění zisku z reklamy, což bylo útokem na jedinou zbývající velkou nezávislou televizi v Maďarsku, RTL. Avšak RTL přeložila svůj do té doby nekritickou zpravodajskou relaci do hlavního vysílacího času a najala investigativní novináře, kteří odešli z jiných médií na protest proti vládní cenzuře. Evropská komise v březnu zakázala Maďarsku daň z televizní reklamy vybírat a věc se vyšetřuje.

Orbánova vláda také finančně zotročuje tisková média. Za 18 měsíců do června 2014 dostaly pravicové noviny Magyar Hírlap a Magyar Nemzet od státu reklamní zakázky v hodnote 1,5 miliardy forintů, desetkrát více než levicový Népszabadság a socialistická Népszava, navzdory tomu, že mají dohromady větší počet čtenářů.

Loni na podzim chtěl Orbán také zavést daň z internetu, což vyvolalo v ulicích Budapešti protestní demonstraci 100 000 lidí.

Zatímco podpora státu pro provládní média rozhněvala mezinárodní společenství, které většinou považuje plot za selhání, uvnitř Maďarska přijímá velká část veřejnosti protiimigrantskou rétoriku pozitivně a ta vedla k vzrůstu občanské podpory pro Fidesz. Tento týden zjistil Republikon Institute, že 66 procent Maďarů je přesvědčeno,ž e "uprchlíci zosobňují nebezpečí Maďarsku a nesmí jim být povolen vstup" do země. Jen 19 procent Maďarů si myslí, že "je povinností Maďarska uprchlíky přijímat".

"Mediální zákon vládě umožňuje ovládat veřejnoprávní okruhy a soukromá média jsou tvrdě ovlivňována politikou," uvádí Tom Popper, editor listu Budapest Business Journal. "Vláda se nejvíce snaží ovlivňovat sdělovací prostředky v maďarském jazyce".

Podrobnosti v angličtině ZDE

0
Vytisknout
3753

Diskuse

Obsah vydání | 8. 9. 2015