Ohrozí kritika z Financial Times Nobelovu cenu pro Pikettyho?

25. 5. 2014

čas čtení 3 minuty

Ještě před několika dny měl ekonom Thomas Piketty svět u nohou. Přednášel v Bílém domě, v Mezinárodním měnovém fondu a v OSN. Jeho rozsáhlá kniha Kapitál v jednadvacátém století byla založena na jednoduchém argumentu: že dynamika akumulace bohatství způsobuje prohlubování globální nerovnosti a ochromuje hospodářský rozvoj. Knihu chválili ekonomové i vedoucí podnikatelé.

Lord Turner, bývalý předseda brtiské Financial Services Authority, charakterizoval Pikettyho Kapitál v jednadvacátém století jako "pozoruhodné dílo" a držitel Nobelovy cenu Paul Krugman napsal v New York Review of Books, že Pikettyho dílo "změní způsob, jak uvažujeme o společnosti, i způsob, jak provádíme ekonomii".

Nyní došlo k vývoji, který potěšil mnohé Pikettyho odpůrce na pravici, kteří pohlížejí na jeho knihu jako na moderního, nebezpečného následovníka Marxova Kapitálu. Britský hospodářský deník Financial Times napsal, že Pikettyho kniha obsahuje celou řadu chyb, které prý fatálním způsobem ochromují podstatné části jeho argumentace. Tento normálně uměřený list argumentuje, že některá data, která Piketty používá na podporu svých argumentů o rostoucí nerovnosti v Británii a v Evropě jsou pochybná, anebo se nedají vysvětlit. Některá tato data jsou podle FT zřejmě důsledkem jednoduchých chyb při jejich přepisování, "některá čísla vypadají, jako by si je autor vycucal z prstu".

Deník poukazuje na to, že chyby jsou obdobného rázu, jako ty, které loni zdiskreditovaly dílo harvardských ekonomů Carmen Reinhartové a Kennethe Rogoffa, kteří analyzovali vztah mezi růstem a zadlužeností a o jejichž analýze bylo posléze zjištěno, že byla založena na chybných tabulkách. Bloomberg charakterizoval kritiku od Financial Times jako "bombu" a totéž píše mnoho dalších komentátorů. Někteří na pravici jsou škodolibí a píší o tom, že kritika z Financial Times Pikettyho připraví o Nobelovu cenu. Avšak nakonec i Pikettyho kritici netvrdí, že byl vážně zraněn nesrozumitelnou kontroverzí ohledně výběru a interpretace dat, ani nepřijímají argument, že tvrzení listu Financial Times zpochybnilo Pikettyho základní tezi.

Sám Piketty zveřejnil veškerá svá data, aby je jiní mohli zkontrolovat, a vlivné publikace i výzkumné týmy ho podpořily.

Týdeník The Economist napsal, že "analýza, jak se zdá, nepodporuje mnohá z tvrzení deníku Financial Times, ani závěr, že argumentace knihy je chybná."

Kontroverze jen posílila zájem o Pikettyho knihu, která je pořád na Amazonu mezi nejprodávanějšími dvaceti a jíž se prodalo už 200 000 výtisků, což je pro knihu o ekonomii neuvěřitelný rekord.

Declan Gaffney z Institutu pro výzkum veřejné politiky napsal: "Není pochyb, že rámec Pikettyho argumentace se bude ve světle nových důkazů a teorie časem modifikovaat, ale zdá se pravědpodobné, že úhlem pohledu jeho knihy budeme pohlížet na koncentraci kapitálu a na širší aspekty hospodářských a sociálních změn ještě velmi dlouho."

Podrobnosti v angličtině ZDE

0
10935