Jediná ruská opoziční televize TV Dožď je ohrožena na existenci

5. 2. 2014

Hlavní ruský distributor satelitního televizního signálu, Tricolor TV, oznámil, že od příštího týdne zruší přenášení televizního signálu jediné ruské opoziční televizní stanice TV Dožď. Tato stanice, jeden z mála přežívajících zdrojů nezávislého zpravodajství v Rusku na mediální scéně, jíž dominují státní sdělovací prostředky, oznámila, že je proto na pokraji bankrotu. Tricolor TV oznámila, že přestane šířit signál Dožď TV od 10. února.

V minulých dnech přestaly šířit signál této televizní stanice i další distributoři. Zaměstnanci stanice si stěžují, že je to politická cenzura, naplánovaná už před řadou měsíců a zorganizovaná za scénou Putinovou správou státu.

Záminkou pro zrušení šíření signálu televize TV Dožď byl internetový průzkum veřejného mínění, který tato televizní stanice provedla minulý měsíc. Pro českého čtenáře zdánlivě nevinná otázka vyvolala u ruské vlády zuřivou reakci. Televize se dotazovala veřejnosti, zda Sověti měli během druhé světové války vzdát Němcům obléhané město Leningrad, což by bývalo zachránilo život statisícům obětí. Průzkum veřejného mínění vyšel v době 70. výročí obléhání Leningradu, při němž zahynulo 800 000 osob.

Šéfredaktor televize Dožď TV posléze průzkum odstranil a omluvil se poté, co prokremelští poslanci zahájili zuřivý a koordinovaný útok proti této televizní stanici. Podali podnět, aby generální prokurátor začal televizi Dožď TV vyšetřovat kvůli podezření z extremismu. Putinův tiskový mluvčí Dmitrij Peskov zdůraznil, že televize Dožď TV "překročila morální červenou čáru". Brzo poté začali šiřitelé televizního signálu Dožď TV ze své nabídky odstraňovat.

Rozhodnutí Tricoloru sníží počet diváků Dožď TV ze 17,4 milionů na pouhých 500 000. Generální ředitelka této televizní stanice Natalija Sindejeva uvedla, že televize nutně potřebuje k přežití příjmy z reklamy. Ta nyní zmizela. Televize bude dál nabízet šiřitelům signálu svůj program zadarmo, uvedla, ve snaze pokračovat ve vysílání.

Dožď TV začala vysílat roku 2010. Vysílala zpravodajství z protivládních demonstrací v letech 2010-11 i proces s punkovou skupinou Pussy Riot a propuštění vězněného oligarchy Michaila Chodorkovského. Její televizní divácká obec rychle vzrostla, zejména mezi vzdělanějšími a středostavovskými Rusy, kteří stojí v čele protiputinovských protestů. Její vysílání má živý a bojovný styl.

"Čekali jsme, že se to stane a stalo se to," řekla Tonia Samsonova, londýnská zpravodajka Dožď TV, deníku Guardian. Podle jejího názoru je to součást tlaku Putinovy vlády, vyvíjeného proti posledním nezávislým médiím v Rusku. Ten tlak vznikl, když se r. 2000 Putin dostal k moci a od jeho návratu do Kremlu r. 2011 na jeho třetí funkční období zesílil.

"V Putinově Rusku není možné provozovat nezávislý, liberální, soukromě vlastněný mediální kanál," řekla. "Koncem prosince se šířily informace, že nás zlikvidují. Všichni vědí, že někdo vyvinul nátlak na šiřitele signálu. Tak Kreml funguje. Ne prostřednictvím zákonů, ale finanční blokádou."

V současnosti z Moskvy odchází americký velvyslanec, Mike McFaul, a to po dvou bouřlivých letech ve funkci. McFaul je tvůrcem Obamovy politiky "nových vztahů" vůči Rusku po letech napětí mezi Putinem a Georgem W. Bushem. Brzo po svém příjezdu do Moskvy se McFaul stal terčem zuřivě kritické kampaně v ruských státních médiích. Od roku 2011 antiamerikanismus ve státních ruských médiích spektakulárně zesílil.

Podrobnosti v angličtině ZDE

0
Vytisknout
3157

Diskuse

Obsah vydání | 6. 2. 2014