Ash: Zdrojem populismu je pocit lidí, že se jim neprojevuje respekt

29. 9. 2017



Samozřejmě, že částečně je zdrojem populismu ekonomická frustrace, i v Německu, píše Timothy Garton Ash. Avšak měli bychom uvažovat o jemnějším obtížněji měřitelném faktoru nerovnosti. Jde o nerovnost v míře pozornosti a nerovnost v míře respektu.

Je to zajímavý článek, poznamenává Jan Čulík, ovšem netuším, jakým způsobem chce Timothy Garton Ash projevovat respekt lidem, kteří tvrdošíjně, a ke své škodě, tvrdí, že dvě a dvě je pět. Možná tím, jak na to neustále upozorňujeme, že s těmito lidmi musíme mluvit, jenže nemůžeme nepoukazovat na to, že dvě a dvě je pět je nesmysl. No, posuďte Ashovu argumentaci sami:

Pozornost, jak na to upozorňuje Tim Wu ve své knize  The Attention Merchants, Obchodníci s pozorností, je hlavní měnou našeho internetového věku. Kolik pozornosti věnovala naše mainstreamová liberální média, až donedávna, těm lidem kteří "zůstávají pozadu", těm regionům a společenským skupinám? Ve hře Arthura Millera Smrt obchodního cestujícího vykřikne Linda, manželka chudého, těžce zápasíciho Willyho Lomana: "Je to člověk, lidská bytost, a děje se mu strašlivá věc. Tak tomu musíme věnovat pozornost. Nemůžeme dopustit, aby padl do hrobu jako starý pes. Takovému člověku je nutno věnovat konečně pozornost, pozornost."

Nerovnost v míře pozornosti znamená nerovnost v míře respektu. Výraz, který se všeobecně rozšířil na polské populistické pravici, je "přerozdělení prestiže". Je to podivný výraz, na první poslech, ale zachycuje něco důležitého. Přerozdělování není jen o penězích. Je také o respektu. Naše společnosti prostě nesplnily jeden z hlavních příslibů liberalismu, který shrnul filozof práva Ronald Dworkin jako "rovný respekt a rovný zájem" projevované vůči každému jednotlivému členu společnosti.

Na konci filmu Alexandera Payna "Nebraska" koupí syn zhmožděného, unaveného, starého dělnického muže svému otci zbrusu novou, nádhernou dodávku. Stařec projednou jede s dodávkou po hlavní ulici města, v němž vyrostl a těší se z obdivných pohledů svých někdejších spolužáků. Pozornost. Respekt.

To má vazbu i na kulturní dimenzi. Důležitým faktorem je tu imigrace, zejména spojená s reálnou či imaginární hrozbou islámu. V nedávném polském průzkumu veřejného mínění označilo 42 procent Poláků islamistický terorismus za hlavní hrozbu polské národní bezpečnosti, navzdory tomu, že v zemi nežijí skoro vůbec žádní muslimové a Polsko odmítlo přijmout jakékoliv uprchlíky.

Jde také o potraty a sňatky homosexuálů - a o to, co je odmítáno jako politická korektnost. To znamená: "Je tolik starých věcí, které už dnes nesmíme říkat!" Pak se objeví Trump, Le Penová či politikové z AfD a voliči vykřikují: "Konečně někdo říká věci tak, jak jsou!" A stěžují si, že každá jiná etnická, náboženská a kulturní skupina má právo na svou politiku identity, ale "domorodci" - "opravdoví" Angličané, Američané, Poláci či Němci ne. Ti mají pocit, že jsou ohroženi a ignorováni. Populismus se stává jejich politikou identity.

To samozřejmě není celý příběh. V Evropě je hlavním motorem populismu nepřátelství vůči EU a především vůči euru. Avšak většinou je populismus založen na sociální a kulturní dimenzi. Naslouchejme tedy Lindě Lomanové a věnujme jí pozornost.

Zdroj v angličtině ZDE

 
0
Vytisknout
3196

Diskuse

Obsah vydání | 3. 10. 2017