Skrytý obsah vzdělávání? Příprava na pub quiz…

14. 7. 2016 / Markéta Majerová

V poslední době se v českých hospodách rozšířila epidemie zvaná pub quiz. Tento marketingový projekt se primárně snaží zvýšit výnosy za konzumaci alkoholu a poskytnout další důvod návštěvy hospody pro ty, kteří by pochybovali, zda do putyky jít, nebo strávit večer ve společnosti televize a znalostní soutěže typu Chcete být milionářem.

Je příznačné, že se tato forma zábavy stala tak populární ve společnosti, která bývá označována za „společnost vědění“, v níž ale reálně dochází k deformaci současného poznání a stává se z něj zábavný průmysl v intencích Konráda Paula Liessmana.

Oblíbený pup quiz je postaven na dvou principech - faktografických znalostech a kompetici. Právě na tom samém funguje řada běžných škol. Paralela je zjevná, přestože může zpočátku působit absurdně, ale stačí si odpovědět na pár otázek.

Vyžadují učitelé po žácích znalost jednotlivých poznatků, nebo komplexních témat zasazených do širšího kontextu?

Nebývá školní hodina pojatá spíše jako soutěž pro jednotlivce, než jako prostředí, v němž probíhá společné sdílení a kooperace?

A nejsou náhodou známky pouhou odměnou, postavenou na vnější motivaci a nápadně s podobající bodům, které soutěžící dostávají za správně zodpovězené otázky?

Nestává se z učební látky někdy obskurní záležitost bazírující na velké míře detailnosti, ale přehlížející celek?

Opravdu, kolik z nás potřebuje znát druhy plavuní, přesliček nebo rozmnožovací cyklus rostlin a neměla by škola připravovat spíše kriticky uvažující jedince, kteří se aktivně zasazují o podobu společnosti, ve které žijí, než do nich hodiny chrli velké množství informací, které nevyužijí jinde než v pub quizu?

0
Vytisknout
2275

Diskuse

Obsah vydání | 19. 7. 2016