Příroda se prostě spletla

Coca Cola je zdravá

18. 2. 2016 / Ivo Barteček

Co je příčinou obezity? Cukry rozhodně ne, tvrdí výzkum zaplacený společností Coca Cola. A jak shodit přebytečná kila? Určitě nešlápneme vedle, když založíme dietu na masivním pití dietních limonád, které namísto cukru užívají umělé sladidlo aspartam. Tuto studii si prosadila asociace amerických výrobců nápojů, kde v radě sedí zástupci společností Coca Cola a Pepsi. Co víc, studie dokonce tvrdí, že dietní nápoje, jako Coca Cola light a Pepsi light, jsou zdravější, nežli voda. Příroda se zkrátka spletla a namísto zdravím zářící Coly a Pepsi nám do potoků a jezer nalila vodu.

Bude zajímavé sledovat, s jakou prapříčinou vší obezity přijdou příště. Snad s tím, že při otevření plechovky se slazeným nápojem zmíněných společností dochází k účinnému snižování negativních příčin globálního oteplování. Jistě to tak bude, protože výzkum bude platit rozesmátá korporace zastupovaná bodrým Santa Clausem nebo free-cool-in teenagery. Bylo by to k zasmání, kdyby nejhodnotnější značky na světě nebyly přeslazené nápoje a hamburgery (ZDE a ZDE).

Je pouze na nás, na konzumentech, abychom dali korporacím jasně najevo, že jejich metody nejsou v našich očích v pořádku. Jistě, co proti korporacím zmůže obyčejný člověk, když ty jsou schopné pro zisk zprostředkovaně nebo i přímo ničit lidi. Metoda odporu je vlastně jediná, volba peněženkou. Korporace stojí na tom, že prodávají zboží a pokud prodávají, mají od lidí tichý souhlas se svou politikou. Ano, doslova politikou, nikoliv pouze obchodní strategií, protože podprahové působení skrze reklamu, product placement, lobby v parlamentu, nelze dnes označit za pouhou férovou volnou soutěž. malý výrobce takovou možnost nemá. Volba peněženkou je jedinou možností, jak se vzepřít, protože spoléhat na politiky, že prodej zhoubných slazených nápojů budou regulovat, je nesmysl. Volný trh je pro ně posvátný, i přes mrtvoly voličů. A pokud pro ně není posvátný volný trh, tak jsou pro ně posvátné lobbistické tlaky, které jim zajistí vilu v nějaké příjemné destinaci nebo další volební období.

A s vážnou tváří se za zavřenými dveřmi projednává a chystá ke schválení dohoda TTIP, která odebere zemím a jejím občanům značnou část svobody v rozhodování a předá ji korporacím. Globální politika jde na ruku korporátním zájmům. Celá uprchlická krize vzešla z touhy korporací po ovládnutí Afriky a Blízkého Východu. Obezita byla vyhlášena Mezinárodní zdravotnickou organizací za globální epidemii. Na různých místech světa vzkvétá otroctví. Stále vymírají živočišné i rostlinné druhy a vypalují se deštné pralesy. A jediný, kdo neustále vydělává jsou větší a větší korporace, vlastně se zdá že vše existuje jen ve prospěch korporací, které chtějí stále více vydělávat.

Dostali jsme se do etapy, kdy vývoj lidstva mají pod palcem pouze korporace. Roste-li majetek korporací, roste i jejich moc, a jejich majetek rostl posledních 20 let na úkor států. Dle dat historické kapitalizace největších společností od roku 2008 - světové ekonomické krize - korporace zdvojnásobily svůj majetek zatímco státy zdvojnásobily svůj dluh (srovnej ZDE a ZDE).

Jestli jen tyto údaje, snadno dohledatelné, neukazují na hlavní problém současného světa, pak už jiného viníka asi nemá smysl hledat a je lepší to svést na zelení mužíčky. Problémy současné světové ekonomiky nejsou nějaké skryté tajemné síly, ale jsou před námi jak na prostřeném stole a lze se v nich přehrabovat, analyzovat je skrze moderní analytické nástroje. Nejtěžší je jen je pravdivě označit a pojmenovat.

Jak vidno, tak osud člověka do těchto výpočtů započítán není, jeho role je jednoduchá a dosti přímočará, tj. konzumovat a nestěžovat si. Anebo se můžeme spojit a dát skutečně najevo, že nám věci nejsou lhostejné. Stačí jeden první krok, třeba bojkotovat produkty vybraných společností a odepřít si plechovku limonády. Další kroky se nabalí již samy. Není to tak složité a těžké. A přitom mnohé změníme. Nejen u sebe a u svého zdraví, ale i u zdraví planety. A hlavně, není to tak nesmyslné, jako před 20 lety, protože tenkrát jsme neměli internet.

Dnes jeden člověk vymyslí virální video a polovina planety ho napodobí. Co kdyby se jako virál roznesl třeba bojkot sladkého pití? A jaký by toho byl dopad? Minimálně milióny hubenějších lidí, nižší výskyt všech civilizačních nemocí a nejspíše i statisíce zabráněných infarktů a spousta žalob ze strany korporace. Ale to jen opět planě teoretizujeme, protože žádné výzkumy nemohou spojovat sladké limonády s negativy, jinak by je přeci dávno lékaři dbající o obecné zdraví zakázali. Nebo ne? Záleží na tom, kdo jim za výzkum a data bude platit.

0
Vytisknout
5501

Diskuse

Obsah vydání | 19. 2. 2016