Jen špatný hospodář prodá své pole a svou studnu

Každým osprchováním podporujeme zahraniční korporace

10. 3. 2016 / Ivo Barteček

Veolia je společnost z Francie, která inkasuje za námi zaplacené stočné a vodné, aniž by do České republiky a jejích vodáren či kanalizací investovala byť jediný zlámaný groš. Každou koupelí, každým umytím rukou, každou skleničkou vody z vodovodu zlepšujeme ekonomické portfolio zahraniční korporace. Kdykoliv si pustíme vodu z kohoutku, předplácíme lidem z francouzské Veolie tučné prémie a dovolené na těch nejluxusnějších místech planety. A není v tom jen Veolia, ač je to největší podílník na odvádění peněz z České republiky za vodu. Vedle Veolie nalezneme společnost Suez z Francie, Energie AG z Rakouska, NGW z Německa nebo Aqualia, korporace vycházející z japonsko - španělské spolupráce.

Nejokatější tunelování českého vodního bohatství nastalo ve Zlínském kraji, kdy cena vody byla před předáním společnosti Veolia na (přibližně) 40,- Kč, po deseti letech pak přesáhla sumu 90,- Kč za kubík. Přičemž v roce 2014 inkasovala Veolia 72 673 000,- Kč a zlínská vodárna VAK, která má na starost obnovu potrubí, kanalizací a vlastně celé infrastruktury inkasovala 11 167 000,- Kč. Veolia dostala jen výpalné. Za celou dobu své působnosti ve Zlínském kraji si Veolia zinkasovala úctyhodných 697 862 000,- Kč. VAK Zlín pak ne tolik úctyhodných 57 137 000,- Kč (ZDE).

Markantní rozdíl, když vezmeme v potaz, že veškeré náklady spadají pod VAK Zlín. Přičemž smlouva mezi Zlínem a Veolií bude platná ještě dalších dlouhých 20 let. Takže zhodnotíme-li přínos spolupráce s nadnárodní korporací v případě vodárenství: 
  • vyšší platba za vodu, 
  • odvádění zisků do zahraničí, 
  • bezmocná vodárna, která se má starat o infrastrukturu, její faktické zadlužování, 
  • nemožnost zažádat na modernizaci infrastruktury o grant u EU, protože kvůli Veolii je vodárna v soukromých rukách.

A to je výsledek spolupráce s nadnárodními korporacemi celkově. Jejich cíl je jediný - zisk a pouze zisk. Vrcholová manažerská místa nejsou u korporací přeplácena za ohled k lokální politice, ekologické udržitelnosti, za ohled k místnímu obyvatelstvu, za souznění s přírodou, za optimálně nastavené podmínky pro tamní obyvatelstvo a za další, jistě přínosné strategie žití. Vrcholové manažerské posty jsou přepláceny za vytváření nemravného zisku. Padni komu padni. 

Na stejném principu pracují nadnárodní společnosti ve všech oborech. Apple si nechává vyrábět své zboží v otrockých továrnách Číny, aby nám pak v reklamách našeptával, že jeho produkty jsou svobodné, nevázané, ukazují, že umíme žít v moderním stylu. My konzumenti. A přitom nákupem produktu od Apple podporujeme otroctví v Číně. Ale je to jedno, budeme přeci IN, a to je potřeba. 

Koupíme si chytrý telefon? Podpořili jsme otrockou práci v ekonomicky zruinovaném Kongu. Protože po otrocké práci v Kongu je poptávka. Chceme totiž chytrý telefon a kobalt na jeho výrobu byl korporacemi vyvezen z Konga. Za výpalné. Jako u nás s vodou. A takových příkladů jsou tisíce. Dle selské logiky africká země Kongo měla patřit mezi nejbohatší země světa. Má své nerostné bohatství. Tolik nerostného bohatství, kolik nemá ani celá Evropa. Přesto neustále bojuje o holé přežití. Proč? Protože korporace zcela ovládly to, co patří Kongu. 

Stejně jako u nás, v České republice, korporace ovládly vodu. Platíme hodně za vodu? A proč to děláme? Nemusíme za ni platit tolik. Jen se domluvit. Ve Francii, tedy v domovském státu společnosti Veolia, se této korporace pomalu zbavují. Veolia měla pod palcem celou Paříž. Jakmile uplynula doba smlouvy, nebyla obnovena. Proč? Důvod je snad logický, o svou vodu se chci starat sám. S jejími problémy, ale právě i s výdělky. Protože bez výdělků nemohu vyřešit nastalé problémy. Pak mi totiž lidé běhají po městě s průjmy, jako tomu bylo například v Novém Boru (kde ostatně také vládne Veolia), protože prostě nebylo na údržbu infrastruktury. Zisky totiž inkasovala Veolia, ne město Nový Bor. 

Jen špatný hospodář prodá své pole a svou studnu. Pro bližší informace a možnosti jak se proti korporacím u kohoutku s vodou bránit, naleznete na webu Pravdaovode.cz - ne, nejedná se o reklamu na nějaký produkt ke koupi, stejně jako autorovi tohoto článku jde na onom webu jen o naivní snahu upozornit na něco, co by stálo za to změnit k lepšímu. Nebojme se bránit, jde přece o náš život.
0
Vytisknout
4382

Diskuse

Obsah vydání | 11. 3. 2016