Každý z nás se může stát autoritou

1. 8. 2016 / Ivo Barteček

Možnosti před dvaceti a více lety stát se ovlivňovatelem dění okolo, byly mnohem menší, než jak je v tomu v novém tisíciletí. Lidé se dříve spoléhali v referování o událostech ve světě na denní tisk a na televizi. Dříve bylo nesmírně jednoduché lidmi manipulovat, v období komunismu se pár tiskáren a redakcí ovládalo velice snadno a stejně tak snadno se ovládalo pár konglomerátů vlastnících média v západním světě. Smyslem médií bylo ukazovat běžným lidem tu správnou cestu a nechat je, ať si přednatrávené informace maximálně zpracují někde u piva v hospodě. Informací nebylo příliš moc a pokud byli tak takové, aby byl lid pokud možno udržen v klidu. A život byl klidnější. Ve světě se totiž nedělo až tolik věcí, nebo se o nich nevědělo a máloco stálo za skutečný hovor. Člověk byl konzument a informace mu byly předkládány hotové, zpracované a názorově správné. Ve společnosti se zažilo, že v tisku se obecně lže. A dnes?

Pokud se podíváme na současná většinová média, pak se moc nezměnilo. Dnes již nejsou stranická média k dispozici, ale mediální konglomeráty stále drží linii svého vlastníka. Mediální konglomeráty se také pospojovaly v duchu kapitalistické tradice: „naoko si konkurujme, ale v zásadě společně ždímejme zákazníky a raději spolu choďme na golf než k soudu“. To co se změnilo je možnost každého z nás přispět k společné diskuzi. Dnes se každý jednotlivý člověk stává hybatelem a přestává být, díky Internetu, pouhou hračkou v rukou médií. Každý z nás se stává účastníkem a zároveň každodenním aktérem na světovém dění.

Internet skutečně přináší neomezené možnosti. Patnáctiletý youtuber dostane své názory k milionu fanoušků z kamery na mobilním telefonu. Osmdesátiletý blogger může publikovat články na desítkách amatérských zpravodajských webech zadarmo. Nikdy neexistovala taková míra rovnosti, jako dnes. A bude to jen lepší. Čtenář či divák si může vybrat dle své preference v mnohem větší šíři názorů a tvůrce obsahu má k dispozici možnosti, o kterých se před 15 lety nesnilo ani profesionálním redakcím. Větší konkurence znamená úpadek sledovanosti televizních kanálů a vlastně to ukazuje na to, jak přes miliardové dobrovolné (reklama) nebo nedobrovolné (státní) poplatky tradiční výrobci televizních pořadů selhávají v kvalitě i kvantitě. Upadá i počet výtisků a předplatitelů denního tisku. Odpadají čtenáři, a tím i příjmy, větších zpravodajských portálů vystavěných na existenci stávajících tištěných médií.

Na scénu se dostává zpravodajství od lidí, kteří se o události ve světě zajímají. A takové zpravodajství může dělat každý z nás. Celý zpravodajský portál může stát pouze na jednom člověku a jeho vliv na čtenáře je prakticky neomezený, věnují-li mu čtenáři svou důvěru. Stačí mít jen dostatečně lákavý obsah, dobré vyjadřovací a analytické schopnosti a cesta k pokoření tradičních médií je před námi otevřená. Samozřejmě se nová forma zpravodajství a zábavy neobejde bez porodních problémů.

Většina produkce konspirátora Alexe Jonese je těžko uvěřitelná, ale ten člověk jde opravdu do terénu, napadá názorově kde koho a vznáší otázky na všechny strany. Žertovné amatérské kanály jako český Viral Brothers Erika Meldika a Čeňka Stýbla nebo fouseyTUBE Američana Yousefa Erakata nebo NQTV Francouze Rémiho Gaillarda často překračují meze slušnosti, ale zároveň přicházejí s novými neotřelými nápady v komediální sféře.

V internetové generaci neexistuje snad nikdo, kdo by na ně náhodou nenarazil a to nejsou ti nejslavnější novodobí průkopníci. Na druhou stranu nalezneme na síti skvosty jako je Numberphile provádějící diváka zábavným světem matematiky nebo ImprovEverywhere přinášející inteligentní happeningy mezi běžné lidi.

Taktéž na ně musel narazit každý, kdo někdy listoval videy na Youtube. Zcela jistě jsme viděli dělat si legraci z policie a riskovat vězení nebo pokutu u videí Američana Romana Atwooda anebo narazili na kanál počítačového hráče Dana Middletona z Velké Británie komentujícího Minecraft.

Anebo zde je seznam nejsledovanějších postav na Youtube, kde každý z nich má větší sledovanost než jakákoliv český televizní kanál a to s rozpočtem nižším než je pár televizních pořadů.

Jen krátký výběr z tisíců zajímavých video zpravodajců dokazuje, že vlastními silami jsme schopni překonat tradiční média a nabízí se otázka, co bychom dokázali s patřičným množstvím financí. Přinejmenším bychom dokázali objevit sta tisíce talentů, kteří by dělaly skoro zadarmo to, co dělají nyní mediální hvězdy a jejich přisluhovači za miliony. Díky internetu se lidé před monitory stávají hlídacími psi demokracie i inovátory.

Jen v České republice jsou desítky zpravodajských portálů tvořených na koleně a přesto mnohdy v lepší kvalitě než články na iDNES.cz. Blogy, portály, weby, rozhlasové stanice, ale i televizní vysílání. To vše se již děje bez nutnosti být jištěný politiky nebo korporacemi. Mezi jejich autory nalezneme celé názorové spektrum a různou šíři pohledů na jednu věc. S novým zpravodajstvím máme možnost pochopit události ve světě a nikoliv být o nich pouze informováni, ale společně je i tvořit. Protože k věci se vyjadřují lépe lidé zainteresovaní, analytici, lidé, kteří se o konkrétní problematiku zajímají úžeji nežli jen na pozici žurnalisty, který je placen od počtu normostran nebo článků. O události ve světě napíše lépe něco člověk, který je přímo poblíž dění a který situaci zažil, než novinář, který si udělá výlet na místo o týden později nebo přežvýká zprávu nějaké agentury.

Samozřejmě vzniká také spoustu portálů naplněných skutečně spekulativní pravdou, ale více je těch skutečných nadšenců odhalujících skutečnost než zatmívačů. Dostáváme se tak postupnými kroky do nové éry zpravodajství, kdy každý z nás je moderátorem svého chápání světa i světa ostatních. Dostáváme se do doby, kdy zpravodajství může být vedeno přes profil sociální sítě, kdy každý jedinec může vystavit svůj názor a pohled na věc na Internetu a tím potvrdit či zpochybnit události, které se staly.

Současná situace neznamená, že žurnalistické řemeslo odumře, ale bude daleko více pod dohledem svých čtenářů a nezávislých publicistů, kteří budou veškeré dění čím dál víc komentovat. Stejně tak jako nejslavnější youtubeři našli možnosti financování skrze reklamu, naleznou časem i kvalitní nezávislí zpravodajci možnost jak uživit svoji vášeň bez toho být svázán nějakou objednávkou. Před dvaceti a více lety jsme měli k dispozici jen pár posluchačů pro své vývody a komentáře. Nyní má každý z nás tisíce potenciálních posluchačů - uživatelů Internetu, kteří hledají a pátrají po jádru věci a kteří jsou lační po vašem názoru anebo touží předat názor svůj. Každý z nás dnes píše historii svou i lidstva zároveň.

0
Vytisknout
1771

Diskuse

Obsah vydání | 3. 8. 2016