Pravidelný týdenní přehled o událostech ve vzdělávání

Stát systematicky zatajuje důležité informace o maturitách

18. 5. 2015 / Bohumil Kartous

V průběhu státních maturit dochází tradičně k mediálnímu hodncení výsledků zveřejněných ministerstvem školství. Dezinterpretace svými nepoučenými výroky přiživuje ministr školství Chládek. Faktický problém spočívá v tom, že ministerstvo nezveřejňuje anonymizovaná statistická data o testech, z nichž by bylo možo vyčíst informace o vlastnostech používaných testů. Povedený týden ministerstva školství dokumentuje na svém blogu Šádí Shanaáh poukazem na zbabělé postoje vůči projektu Muslimové očima českých školáků. Více v pravidelném týdenním souhrnu Beduin, připravovaném vzdělávacím think-tankem EDUin

Témata týdne

V souvislosti se státní maturitou se Tomáš Feřtek zamýšlí nad smysluplností snahy státu stále více svazovat výstupní středoškolskou zkoušku rigidními pravidly (Reportér). 

V téže souvislosti publikovaly HN komentář Boba Kartouse k důležitosti maturitního vzdělání pro občanskou společnost

pronikání Massive Open On-line Courses (MOOC) do českého veřejného prostoru referuje Česká pozice. 

Rozhovor se sestrou Cyril Money, nevšední realizátorkou inkluze v Indii, která nedávnou vystoupila v EDUpointu, přinesl server iDNES.cz. 

Politováníhodné jednání MŠMT ve věci projektu Muslimové očima českých školáků popisuje na svém blogu Šádí Shanaáh (Aktuálně.cz). 

Bob Kartous poukazuje na fakt, že před vstupem zákona o státní službě v platnost probíhají na ministerstvu školství výměny úředníků (Britské listy). 

Ve čtvrtek 21. 5. proběhne Kulatý stůl SKAV na téma Standard učitelské profese.

Výrok týdne: 

„Učí se jedna pravda, ve škole se nediskutuje, ale poslouchá. (…) Škola je základ života. Je zřejmé, že ten, kdo prospívá ve škole, ztotožní se s jejím systémem, nezlobí, svačí a odpovídá celou větou, tomu se otevírá růžová budoucnost.“ Esej Václava Vokolka v jeho vlastní interpretaci, v němž mimo jiné ukazuje, jak se princip „marxleninismu“ promítá do současných manažerských příruček (ČRo).

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Státní maturity, jejich interpretace a trvalý nedostatek informací o testech. Státní maturity jsou jednou z mála masivních mediálních událostí ve vzdělávání (vč. bulvárních médií). Jejich výsledky nesou zdánlivě „jasnou“ zprávu, média mají dojem, že mohou pracovat s tzv. tvrdými čísly. V pomyslném slovním mračnu by se letos objevily tři výrazy: matematika, němčina a Jidáš. Problémem je dezinterpretace, nejčastěji daná srovnáváním výsledků jednotlivých testů. Zatímco média, zdá se, se po letech osvěty snaží vystříhat prohlášením typu „maturanti zvládají lépe český jazyk než matematiku“, ministr školství se zdá být nepoučitelný. Pro Aktuálně.cz se nechal slyšet: „Nechci se nikoho dotknout, ale již z prvních výsledků je zřejmé, že se k matematice přihlašují mnohdy horší studenti. Protože z jazyka umí říct pouze ano a ne.“ U testů měřících výsledky vzdělávání je nutné znát statistická data o jednotlivých úlohách, teprve podle nich je možné hodnotit míru náročnosti a od toho odvozovat míru srovnatelnosti mezi jednotlivými předměty. CERMAT ale detailní informace o testech nezveřejňuje, takže pro interpretaci výsledků dlouhodobě chybí informace. Proto je zcela dobře možné, že test z matematiky, médii zmiňován jako „strašák“ nebo „metla“, je náročnější než ostatní testy. Často zmiňovaným problémem je velký počet neúspěšných maturantů z nástaveb učebních oborů (ČT). Na chybu v zadání jedné z úloh z matematiky upozornil prostřednictvím EDUin Oldřich Botlík (Kalibro). Validační komise však prohlásila úlohu za bezproblémovou. Tentýž autor v komentáři pro MF Dnes upozorňuje na další dílčí nedostatky ve formulaci úloh (14. 5.).

Inspirace z (a do) praxe

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

0
Vytisknout
3035

Diskuse

Obsah vydání | 20. 5. 2015