O zneužívání jazyka: Trump proměnil slova ve zbraně. Média mu pomáhají, a likvidují tak demokracii

14. 6. 2018

čas čtení 7 minut


Trump zneužívá jazyka a nově, lživě, jím definuje veřejný prostor. Média mu v tom usilovně pomáhají. Totéž mimochodem platí v ČR o Miloši Zemanovi a dalších populistech, stejně jako např. o medializaci lhářů podporujích brexit v Británii a o šiřitelích nesmyslného strachu z cizinců a muslimů v České republice

Naprosto klíčový článek:



Donald Trump je už téměř půl století obchodníkem. Nyní prodává sebe, svůj světový názor a vlastní názory na právo a na pravdu, které upravil ke svému prospěchu. Jeho hlavními nástroji jsou jazyk a média.Tím, že sdělovací prostředky rozšiřují Trumpova slova a myšlenky, pomáhají Trumpovi nad nimi samotnými vyhrát válku, varují George P. Lakoff a Gil Duran.

Trump ví, že média mají silnou tendenci opakovat jeho nejvíce šokující výroky a to mu umožňuje zneužívat jich jako marketingové agentury pro své myšlenky. Jeho lži ovlivňují svým neustálým opakováním v médiích a na sociálních sítích miliony lidí. To je existenciální hrozbou demokracii.



Jazyk funguje aktivací struktur mozku, zvaných "rámcové obvody", jejichž prostřednictvím se člověk zmocňuje zkušenosti. Tyto "rámcové obvody" se posilují, když slyšíme aktivující jazyk. Dostatečné množství opakování je činí trvalými - mění to způsob, jak nahlížíme na svět.

I negace rámcového obvodu ho aktivuje a posiluje, jako když Nixon řekl "Já nejsem podvodník", v mínění lidí to posílilo přesvědčení, že podvodník je.

Vědci, marketingoví pracovníci, pracovníci reklamy a obchodníci těmto zásadám rozumějí. Stejně jim rozumějí ruští hackeři a hackeři z Islámského státu. Ale většina reportérů a editorů médií zjevně ne.

Takže média jsou v nevýhodě, když jednají se super obchodníkem s instinktivní schopností manipulovat myšlenky tím, že 1. je nejprve definuje, 2. pak je často opakuje a 3. vede ostatní, aby na něho útočili v jeho vlastním rámci.

Jazyk dokáže ovlivnit způsob, jímž myslíme. Trump to ví. Níže uvádíme jeho oblíbené manipulační techniky.

Zaprvé, Trump proměňuje slova ve zbraně. Adjektivem "podvodná" odsoudil Hillary Clintonovou bez soudu. To, že to média neustále opakovala, ten verdikt potvrdilo. Výrok "fake news" tvrdí, že zprávy jsou lživé. Používání slova "fake" delegitimizuje samotné sdělovací prostředky. Trump také strategicky používá nadávky ve snaze ochromit vyšetřování ruského vlivu, označil jako jako "hon na čarodějnice", který provádí "hluboký stát". Jsou to lži, ale když je média opakují, jeho narativ vítězí.

Existuje to, co kognitivní vědci nazývají termínem "výrazné příklady" - silně medializované individuální případy, které zastupují celou třídu určitého jevu. Trump je proměňuje ve stereotypy, působící jako zbraň. Je mistrem v pomlouvání celých skupin obyvatelstva jako lhářů, násilníků, teroristů - a v případě amerických bezpečnostních služeb a výzvědných služeb - korupčníků.

Ví, jak se vyhnout odpovědnosti za svá tvrzení. "Možná." "Nevím." "Uvidíme."  Avšak tvrzení, které učinil, už bylo zveřejněno, a on za to nenese odpovědnost.

Ve své knize The Art of the Deal hovoří Trump o "pravdivé nadsázce" - o přehnaných tvrzeních, která naznačují významnou pravdu. Jeho nadsázky mohou být buď pozitivní ("vynikající", "senzační", "nejlepší") anebo negativní ("katastrofa", "naprosto nejhorší").

"Deal" a "winning" ("dohoda" a "vítězství") nejsou jen slova. Jsou to ústřední stavební kameny jeho postojů. Ti, kdo vítězí, si vítězství zaslouží, ti, kdo prohrávají, si zaslouží prohru. Je v tom morální hierarchie. Ti, kdo vítězí, jsou lepší než ti, kdo prohrávají.

"America first" znamená, že Amerika je lepší než jiné země, dokazuje to její moc a bohatství. A té moci a bohatství je nutno používat k dosažení vítězství - k získání více bohatství a moci ve všech "dohodách" - i se spojenci. Součástí moci je moc zastrašovat a trestat - například zavádět tarify nebo rušit smlouvy - nebo tím alespoň vyhrožovat.

Trumpovy tweety nejsou náhodné, jsou strategické. Jsou jich čtyři druhy:

1. Preventivní rámcování - s cílem získat definiční výhodu.

2. Odvádění pozornosti - když by ho nějaká zpráva mohla ztrapnit.

3. Svalování viny na druhé.

4. Vypouštění zkušebních balónků - zkoušení, co ještě mu projde.


Když sdělovací prostředky informují o Trumpových tweetech, posilují Trumpovu moc. Existuje k tomu alternativa.

Informujte o skutečných rámcích, které se Trump snaží ochromit. Informujte o pravdě, od níž se Trump snaží odvést pozornost. Informujte o vině a o těch, kdo ji skutečně nesou. Propíchněte zkušební balónky. Informujte o strategiích, které se Trump snaží zakrýt.

Trump má velký problém s vyšetřováním ruského vlivu a intenzivně se snaží zkreslit fakta, právo, skutečnosti, ku svému prospěchu. Dal najevo, že jako prezident USA stojí nad zákonem i nad pravdou. A všechno, co říká, média věrně opakují. To se musí změnit.

Trump podrobuje americkou demokracii brutální zkoušce. Naše přežití vyžaduje, aby tisk přestal spolupracovat na jeho uchvacování moci. Média to umožňují tím, že fungují jako zesilovač pro jeho lži a pro jeho vytváření rámců. Když média dávají Trumpovi absolutní moc diktovat, o čem se má mluvit, opouštějí svou roli jako garantor demokracie.

Jak mohou média dělat lepší práci? Zde je několik základních připomínek:

Zaprvé, novináři musejí pochopit, jak působí propaganda na mozek, a porozumět kognitivní vědě, kterou marketingoví šiřitelé propagandy ovládají: rámce, metafory, narativy a základní fungování mozku.

Zadruhé, je nutno se přísně soustředit na skutečnost, že na americkou demokracii útočí cizí mocnost, pravděpodobně za spolupráce pracovníků kampaně dnešního prezidenta. To je krize. V krizi neplatí určitá pravidla, zejména pravidlo, že média musejí zesilovat prezidentovy výroky, ať už jsou jakékoliv.

Zatřetí, zabraňte Trumpovi v tom, aby ovládal mediální cyklus. Zpravodajství musí být seriozní záležtitost. Musí být ovládané editory, jejichž moc je stejná jako moc jakéhokoliv politika. Přestaňte informovat o jeho tweetech a rozšiřovat každou blbost, co řekne. Každý článek by měl začínat pravdou a kontextem toho, co je opravdu důležité pro občany v demokracii.

Začtvrté, nešiřte lži. Nedávejte přednost Trumpovým lžím tím, že jeho výroky dáváte do titulků. Neopakujte lži a nepředpokládejte, že lidé automaticky vědí, že to jsou lži. Protože "často opakovaná lež se stává pravdou". Opakování lží je šíří.

Úkolem svobodného tisku je hledat pravdu a informovat o pravdě, zejména o morálně důležitých pravdách a jejich důsledcích. Pokud to média přestanou dělat, nejenže ona sama přijdou o svou svobodu, přijdeme o svobodu všichni.

Kompletní článek v angličtině ZDE

 




0
Vytisknout
11374

Diskuse

Obsah vydání | 19. 6. 2018