Pro stoupence czexitu: EU zablokovala "postranní" rozhovory, které měly umožnit letecký provoz do Evropy po brexitu

19. 6. 2018



Evropská komise nepovolí žádné "postranní" rozhovory mezi Velké Británií a úřady EU pro leteckou dopravu, jejichž cílem by mělo být odvrátit katastrofu, pokud nedojde k dohodě o brexitu.

Britský letecký průmysl začíná být velmi nervózní, vzhledem k tomu, že se blíží datum odchodu Británie z EU, 29. března 2019, a nikdo zatím nevyjednal nic ohledně toho, jak by měla  po tomto datu fungovat letecká doprava. Po 29. březnu 2019 přestanou být všechny letecké součástky, vyráběné v Británii, použitelné pro letadla provozovaná v Evropské unii. Podle evropských dohod také přestanou platit pilotní oprávnění britských pilotů.

 

Asociace britských výrobců letadel a jejich příslušenství a britský letecký výrobní koncern ADS se obrátily písemně na Michela Barniera, vyjednavače EU pro brexit, s varováním, že nynější přístup poškodí nejen britský letecký průmysl, ale letecký průmysl v celé Evropské unii, který má hodnotu 5597 miliard Kč.

Pokud nedojde k bezodkladnému vyjednávání mezi Evropským úřadem pro leteckou dopravu a bezpečnost (EASA) a ekvivalentním britským úřadem, "dojde k narušení dodavatelských řetězců po celé Evropě, nebude možno dodávat součástky, piloti a letečtí údržbáři nebudou moci pracovat, výrobci letadel a jejich příslušenství v Británii přijdou o zahraniční oprávnění prodávat tam své výrobky a letecká doprava celosvětově bude zastavena.

V současnosti je Británie součástí letecké dohody, založené na 35 sdílených zákonech Evropské unie, má společného regulátora, EASA a spory rozhoduje Evropský soudní dvůr. Britská vláda tvrdí, že Británie chce zůstat součástí EASA i po odchodu z EU, avšak žádná dohoda v této věci uzavřena nebyla, což děsí letecký průmysl.

V případě, že nedojde k dohodě mezi Británií a EU o odchodu z Evropské unie, britští letečtí dopravci přijdou o právo létat do Evropy. Brusel neodmítá novou dohodu o letecké dopravě s Británií, ovšem odmítá, že by v rámci takové dohody měla Británie dostat všechna práva, která má v EU dnes.

Britským leteckým společnostem, jako je EasyJet, bylo sděleno, že musejí být z 50 procent vlastněné a řízené občany Evropské unie, pokud si mají udržet právo provozovat leteckou dopravu mezi členskými zeměmi EU. Budou mít také muset ústřčedí v členské zemi EU. Easyjet založil novou firmy, EasyJet Europe, se sídlem v Rakousku, ve snaze udržet si svá práva létat do Evropy.

Podrobnosti v angličtině ZDE
0
Vytisknout
3136

Diskuse

Obsah vydání | 20. 6. 2018