Norsko postaví automatizovanou dopravní loď na elektrický pohon

12. 5. 2017

čas čtení 1 minuta
Norsko plánuje napřesrok postavit první autonomní a plně elektrickou nákladní loď, která podle příznivců projektu ušetří ročně 40 000 jízd kamionů.


Továrna na výrobu hnojiv Yara International se spojila s průmyslovou skupinou Kongsberg k výstavbě plavidla "Yara Birkeland", které bude převážet hnojiva mezi třemi přístavy v jižním Norsku.

Plavidlo bude mít dosah 65 námořních mil a dokáže přepravit přibližně stovku kontejnerů rychlostí 12 - 15 uzlů, říká ředitel projektu Bjørn Tore Orvik.

Loď zpočátku popluje s posádkou, ale od roku 2019 se očekává bezosádkový provoz na dálkové ovládání a v roce 2020 provoz plně automatický.

"Každý den je třeba více než 100 cest dieselových kamiónů k přepravě produktů z továrny Yary v Porsgrunnu do přístavů v Breviku a Larviku, odkud odesíláme produkty zákazníkům po celém světě," prohlásil ředitel společnosti Yara Svein Tore Holsether.

"S tímto novým autonomním kontejnerovým plavidlem poháněným bateriemi přesuneme přepravu ze silnice na moře a tak snížíme hlukové a prachové emise, zvýšíme bezpečnost na místních komunikacích a snížíme dusíkové a uhlíkové emise," dodal.

Očekává se, že emise oxidu uhličitého poklesnou o 678 tun ročně. Elektřina potřebná k pohonu plavidla bude pocházet takřka výlučně z hydroelektráren.

I když Norsko patří mezi hlavní producenty ropy, je současně i lídrem v oblasti zavádění elektromobilů kvůli štědrým daňovým pobídkám a experimentovalo s elektrickými přívozy ve svých fjordech.

Podrobnosti v angličtině: ZDE

0
Vytisknout
7530

Diskuse

Obsah vydání | 15. 5. 2017