Americké politické strany mají o každém jednotlivém z 225 milionů amerických voličů 5000 individuálních informací

25. 10. 2016



Při letošních prezidentských volbách v USA mají obě americké politické strany přesné informace o každém jednotlivém občanu ze všech 225 milionů voličů. Vybudovaly si k tomu obrovské databáze. Informovaly o tom v pondělí Channel Four News.

Politické strany vědí, co jednotliví voliči kupují v supermarketech, za co utrácejí úvěrovými kartami i na co se dívají v televizi. Využívá se to k tomu, že politické strany voliče bombardují personalizovaným přesvědčováním.

Reportér Michael Crick to zjišťoval v Pennsylvánii.

Je to kampaň založená na válce obrovského množství dat. Obě politické strany shromáždily obrovské množství osobních dat o 225 milionech amerických voličů.

Reportér: "Vy opravdu máte složku na každého jednotlivého voliče v této zemi?"

Analytik: "Ano."

Reportér: "A kdybych si vybral nějakého voliče zcela náhodně, kolik informací o něm máte?"

Analytik: "Máme o každém z nich tisíce charakteristických rysů."

Je to svět velkého bratra, kde se digitálně shromažďují data a pak se analyzují.

Jiný analytik ukazující mobilní telefon: "Dnes je předvolební kampaň tady v tom telefonu. Všechno máme k dispozici."

A tento vývoj při volbách v Americe mění volby v Británii i po celém světě.

Britský analytik: "Je to revoluce a stará garda se toho dost děsí."

Filadelfie v Pennsylvánii je, kde se zrodila americká demokracie. Tady napsal Thomas Jefferson Deklaraci nezávislosti. A Otcové zakladatelé ji podepsali v Síni nezávislosti. Thomas Jefferson později řekl, že zamýšlel, aby byla Deklarace nezávislosti vyjádřením americké mysli.

Ale nyní o 240 let později, se v americké politice odehrála nová revoluce. V důsledku neuvěřitelného pokroku v datové analýze je nyní možné, aby vedoucí političtí představitelé měli přístup k názorům VŠECH amerických myslí.

"Tady jste u úplných kořenů letošní předvolební kampaně."

Aktivista Jack Posobiec oslovuje obyvatele filadelfských ulic ve své čtvrti. Aplikace na jeho IPhonu je životně důležitým nástrojem. Špendlíky na mapě v jeho telefonu mu ukazují, kteří obyvatelé kterých domů zřejmě budou hlasovat pro Trumpa. A když s nimi pak hovoří, okamžitě přeposílá do ústředí, co mu lidi řeknou.

A celostátní ústředí pak může těmto lidem, například na Facebooku posílat personalizované volební vzkazy. Které reagují na jejich potřeby.

Posobiec: "Anebo se můžete rozhodnout: Máme tady v té čtvrti hodně nerozhodných lidí, měli bychom tu uspořádat schůzi."

Jeho aplikace zaznamenává i lidi, kteří normálně podporují Republikány, ale odmítají Trumpa.

Reportér: "Tady je domovní číslo 603, co je to za člověka, kdo tady bydlí?"

Posobiec se podívá do telefonu: "Nerozhodná."

Občanka: "Nevím, koho budu volit. Myslím si, že oba jsou zločinci. Trump je Trump, ale ona je víc tajnůstkářská."

Reportér: Občanka se přiklání k Trumpovi a podrobnosti, které sděluje, to mohou později rozhodnout.

Posobiec: Jak hovořila, probíral jsem se jejím profilem, a viděl jsem, že je to křesťanka, že potřebuje péči o dítě..."

Reportér: To, co Trumpovi lidé slyší od občanů při rozhovorech s aktivisty, jim pak sdělují z televizních obrazovek. A anglická firma v Cambridgi, English Analytica, dostala jen letos v září zaplaceno 5 milionů dolarů, aby pro Trumpa analyzovala data a pomohla mu přesněji zacílit jeho propagandu.

Reportér: "Vy tohle víte o jednom každém americkém voliči?"

Analytik: "Ano, tak to je.

Reportér: Alexander Nix mi ukázal, jak jeho firma dává lidi do skupin podle svých psychologických charakteristik.

Reportér: "Takže tyto tečky jsou jednotliví občané ve státě Iowa, kteří mají tyto společné vlastnosti?"

Analytik: "Ano. Můžeme jít dokonce na úroveň jednotlivého občana, kde máme jméno, věk, pohlaví, a asi 5000 informací o tom člověku."

Tak odkud pocházejí všechna tato podrobná data? Z obrovského množství zdrojů. Mimo jiné ze supermarketů a z transakcí na úvěrových kartách. Ze subskripcí pro časopisy. A z toho, na co se lidi dívají v televizi.

V jižní Filadelfii, kde žijí voliči Demokratické strany Džihad Seiluffah, aktivista z odborové organizace, podporuje Hillary Clintonovou. Na Ipadu má mapu těch voličů Demokratické strany, kteří potřebují trochu povzbudit, aby hlasovali pro Clintonovou.

Džihad Seiluffah se ptá voliče: "Co si myslíte, že je v těchto volbách nejdůležitější téma?"

Volič: "Já jsem příslušníkem dělnické třídy, jsou to daně."

Jiný volič: "Nejdůležitějším tématem jsou pracovní příležitosti."

Džihad odesílá tyto názory do ústředí a také kontakty na oba voliče, aby jim mohlo ústředí posílat informace.

Datová analýza byla poprvé používána při obou triumfálních Obamových kampaních. Které používaly spoustu chytrých matematiků. Dokonce se vytahovali, že znají jména všech 69 milionů Američanů, kteří hlasovali pro Obamu. Mozkem, který to všechno zorganizoval, byl Jim Messina.

"V minulosti se s lidmi zacházelo jako s čísly. Já jsem s nimi chtěl zacházet jako s jednotlivými osobnostmi a vědět o nich všechno."

Těsně před volebním dnem v roce 2012 přišla znepokojivá data z jednoho regionu klíčově důležitého státu Ohio, tak organizátoři tam na poslední chvíli přesunuli proobamovský rockový koncert se světovými hvězdami.

Republikánská strana nyní uvádí, že v datové analýze nyní Demokraty dohnali, zejména při psychologickém profilování.

"Podle toho, jaký jste typ osobnosti, posíláme vám personalizované zprávy. A pozměňujeme to každému jednotlivému člověku."

Například pro lidi, kteří se bojí zlodějů, jim zdůrazňujeme, že potřebují právo vlastnit zbraně. Lidem, kterým záleží na rodině, zdůrazňují, že potřebují zbraně na ochranu své rodiny.

Je to svět, kde jsou vedoucí politikové přesněji naladěni na to, co si myslí občané? Anebo je to svět, kde se politikové, kteří se za každou cenu chtějí dostat do funkce, mikrozaměřují na občany a manipulují je?

V Evropě tvrdé zákony na ochranu osobního soukromí některé tyto metody znemožňují, jsou v Evropě protizákonné. Avšak mnohé tyto americké techniky byly tiše použity ve všeobecných volbách v Británii v květnu 2015 i při červnovém referendu o brexitu.

0
Vytisknout
4418

Diskuse

Obsah vydání | 26. 10. 2016