Sociální média si kupují přízeň mocných

27. 10. 2011

čas čtení 2 minuty

Některé společnosti spojené s informačními technologiemi a sociálními médii platí značné sumy za "přátelství" mocenských brokerů ve Washingtonu. Zatímco některé sektory musely lobbying utlumit, rychle rostoucí společnosti podnikající v oblasti vyspělých technologií čelí zvýšené kontrole zákonodárců a regulátorů kvůli politice v oblasti ochrany soukromí a dalším obchodním praktikám. A tak jejich lobbyistická aktivita naopak vzrůstá.

Facebook v prvních devíti měsících roku 2011 utratil za lobbování v Kongresu a u federálních agentur 910 000 dolarů, což je více než dvojnásobek toho, co vynaložil za celý rok 2010. Google napumpoval za stejnou dobu do lobbyingu dokonce takřka 2,4 milionu dolarů, což je rekordní částka.

Společnost provozující nejznámější prohlížeč zaměstnává takřka dva tucty lobbyistických společností. A Microsoft jen během třetího čtvrtletí utratil za stejnou činnost takřka 1,9 milionu dolarů.

"Přes všechnu novost, kreativitu a podnikavost, které tyto společnosti v oblasti sociálních médií ukázaly, tohle znamená uznání, že politická hra se hraje stále starým známým způsobem," komentovala to Ellen Miller, výkonná ředitelka nestranické nadace Sunlight Foundation, která sleduje lobbyistické aktivity. "Najmete lobbyisty. Dáte příspěvky. Děláte co můžete, abyste ovlivnili všechny aspekty ve Washingtonu a dosáhli podpory vašeho podnikání."

Facebook v rámci rozšiřování politických aktivit ustavil výbor pro politickou činnost. V září vysoce postavená představitelka firmy Sheryl Sandbergová uspořádala ve svém kalifornském domě fundraisingový dýchánek pro prezidenta Obamu se vstupným 35 800 dolarů na osobu. Společnost se bude také podílet na financování debaty mezi prezidentskými kandidáty Republikánů.

Facebook letos lobboval kvůli řadě zákonů upravujících ochranu soukromí, včetně opatření prosazovaného Edwardem Markeyem za Massachusetts, které požadovalo, aby online společnosti získaly souhlas rodičů se shromažďováním údajů o nezletilých.

Představitelé Silicon Valley budou mít tento týden další šanci setkat se se zákonodárci. Výbor Demokratické strany pro senátní kampaň pořádá v pátek fundraisingovou konferenci, které se zůčastní zástupci Googlu, Facebooku, Microsoftu a dalších technologických společností.

Podrobnosti v angličtině: ZDE

0
Vytisknout
7632

Diskuse

Obsah vydání | 27. 10. 2011