Kudy kráčí novinařina

19. 10. 2017 / Jiří Plocek

V roce 2011 jsem se účastnil mediálního kongresu v Berlíně. Měl název „Revoluci jsme si představovali jinak“. Pořádalo jej mediální družstvo taz (partnerské družstvo našich Kulturních novin). Spolupořadateli byl týdeník Freitag a britský deník Guardian. Naznačím probíraná témata: Je možno ještě zachránit lokální žurnalismus? Komu patří žurnalismus? Mocenský boj proti médiím? Příklad Stuttgart 21 atd. Pamatuju si, že jedna ze základních a opakovaných otázek zněla: Kvalitní novinařina stojí peníze - kde je vzít? Zajímavou poznámku pronesl jeden prominentní novinář ze Süddeutsche Zeitung, tedy z novin nejvyšší třídy (víceméně liberálně pravicově orientovaných). Parafrázuji: "Dříve jsem si nedokázal představit, že bych seděl na jedné konferenci se zeleno-levicovými aktivisty z taz a s reportérem ze Spiegelu (pozn. levicové orientace) a že bychom měli společné téma. A teď ho máme: Jak zachránit žurnalismus? Jak uchovat jeho nezávislost?"

V jiné panelové diskusi seděli němečtí novináři a jeden profesor, představitel Nové levice z New Yorku, a ten říkal: "Když bych ještě nedávno v NY říkal něco o tom, že nezávislý tisk má být podporován z veřejných peněz, podobně jako jiná média veřejné služby, tak by mě liberálové kamenovali jako neomarxistu. Dnes se o tom mluví jako o možném řešení pro financování nezávislého tisku."- Dále se probírala role nadací (grantů), které podporují nezávislé reportáže a analýzy - jestli je to systémové řešení atd. atd.

Je jasné, že noviny, jejichž primárním smyslem je generování zisku, politického vlivu majitelů (a s tím spojeného hodnotového rozkladu), nebudou nikdy solidní a vnitřně konzistentní základnou pro kvalitní nezávislou novinařinu. Už dávno ztratily svůj původní étos - přinášet důležité zprávy a kvalitní publicistiku o relevantních tématech. S tím se holt musíme smířit, pokud se nezmění způsob financování médií - dnes tedy primárně z reklamy, z obchodu. To je principielní věc. Minulost, kdy podstatná část příjmu z novin plynula díky obrovským prodaným nákladům a fungovala konkurence založená na obsahu, je pryč. Internet s jeho informačními možnostmi obrátil tento svět naruby.

Vznik mediálního světa, který je založen na myšlence podpory nezávislé novinařiny skrze granty, dotace či jiné typy podpůrných iniciativ, včetně těch občanských - družstevních, spolkových komunitních, je nezbytný a záslužný. U nás je toto vše v plenkách, ale je v našem zájmu, aby lidé byli informováni o tom, že to tak lze dělat. Aby se pořád neplakalo nad tím, že ten mainstreamový tisk drtí novináře, aby psali dva povrchní články denně, hledali laciné atrakce a že na nic nejsou peníze. To lepší nebude. To bude jen horší. Takže skutečně nastává doba grantová, nikoli grantová prostituce, jak tuhle naznačoval jeden komentátor. Ledaže by v novinařině byli jen takoví lidé, kteří prostituují setrvale a kdekoli. Tomu ale nevěřím.

Autor je šéfredaktorem současného jediného českého družstevního periodika, týdeníku Kulturní noviny

 

0
Vytisknout
1614

Diskuse

Obsah vydání | 20. 10. 2017