Končí typický život amerických řidičů? A českých?

11. 10. 2017

čas čtení 3 minuty
Nahrazení řidičů kamionů je otázkou pěti let.

Americký pivovar Otto and Budweiser vyjel do světa s automatizovanými kamiony:



1,8 milionu Američanů, většinou mužů, se živí jako řidiči kamionů. V mnoha amerických státech je to nejobvyklejší zaměstnání. Dělat řidiče bylo dosud nejčastějším zaměstnáním na světě. Dalších 1,7 milionů lidí jsou taxikáři, řidiči autobusů a dodávek. Počítačová kultura už narušila výrobu, hudební průmysl, novinářskou práci i maloobchod. Nyní se chystá zlikvidovat řidiče motorových vozidel.



Firmy Google, Uber a Tesla a velcí výrobci kamionů se připravují na budoucnost, kdy řidiči budou nahrazeni - anebo v nejlepším případě degradováni na přídatné správce provozu - automatizovanými vozidly, které firmám ušetří miliardy dolarů, ale lidi připraví o miliony pracovních příležitostí. Bude to jedna z největších změn na trhu pracovních příležitostí od vynálezu automaticovaného tkalcovského stavu. Změní se tak život milionů lidí na celém světě.

Někteří dopravci jsou přesvědčeni, že k změně tak rychle nedojde, protože pro plně automatizovaný dopravní provoz chybí infrastruktura, a politicky je připravit miliony lidí o zaměstnání víceméně neprůchodné. Finn Murphy, autor knihy The Long Haul, Dlouhá jízda, příběhu jeho života jako řidiče dálkového kamionu, tvrdí, že typický život řidiče kamionu končí. Doprava kamiony má v USA hodnotu 700 miliard dolarů a třetina té částky jde na platy. Pokud budou technologické firmy moci zmocnit se této částky, tak to učiní.

V řetězci dodávek výrobků už je dnes jediným lidským faktorem řidič kamionu. V moderních skladech, třeba v Amazonu, vykládají kamiony stroje, nakládají kamiony stroje, zboží se ukládá do skladu automatickými stroji. Pak je tam člověk, který vydělává asi 10 dolarů na hodinu, který sleduje tyto automatické stroje na obrazovkách. Nahrazení řidičů kamionů je otázkou pěti let.

Několik amerických států už schválilo zákony umožňující kamionům jezdit v synchronizovaných kolonách, kde řidič řídí jen první kamion a druhý a třetí jsou s nim automaticky synchronizovány.

Ryan Petersen z firmy Flexport technologické logistické společnosti, informuje, že plně operační automatické kamiony začnou nahrazovat řidiče příští rok a do deseti let budou na silnicích běžné.

"Náklady na řidiče kamionů tvoří 75 procent nákladů kamionové dopravy, takže firmy budou moci tyto výdaje uspořit. Kromě toho je řidičům kamionů zakázáno, aby jeli déle než 11 hodin denně bez osmihodinové přestávky, zatímco automatizované kamiony mohou jet bez zastavení a bez přestávek. To zdvojnásobuje výkon dopravní sítě a sníží to náklady na čtvrtinu. To je osminásobný nárůst produktivity, nemluvě o dalších výhodách automatizace."

Podrobnosti v angličtině ZDE

 

0
Vytisknout
22793

Diskuse

Obsah vydání | 13. 10. 2017