Ukrajinští vzbouřenci předali "černé skříňky" Malajcům

22. 7. 2014

Čtyři dny poté, co došlo ke katastrofě letounu Boeing 777 na polích ve východní UKrajině byly letové nahrávače z letu MH17 konečně předány Malajcům na surreální noční ceremonii v Doněcku a mrtvoly 282 obětí zahájily pomalou cestu vlakem z konfliktní zóny na jihovýchodní Ukrajině.

Po téměř dvanácti hodinách vyjednávání s tzv. Doněckou lidovou republikou obdržela malajská delegace dvě "černé skříňky", těžké krabice, které jsou ve skutečnosti oranžové, od Alexanda Borodaje, samozvaného premiéra Doněcké lidové republiky. Předání se uskutečnilo na tiskové konferenci pozdě v noci na 11. patře vládní budovy v Doněcku, kterou okupují vzbouřenci, za asistence desítek kalašnikovy ozbrojených vzbouřenců.

Před předáním skříněk Borodaj znovu zdůrazňoval, že proruští vzbouřenci na východní Ukrajině neměli se sestřelením letadla MH17 nic společného a obviňoval kyjevskou vládu, která, jak uvedl, "měla jak technické schopnosti, tak motiv" letadlo sestřelit.

Plukovník Mohamed Sakri, člen malajské delegace, poděkoval "jeho excelenci panu Borodajovi" za to, že souhlasil s předáním skříněk, k čemuž došlo poté, co Borodaj hovořil v pondělí telefonicky s malajským premiérem.

Většina západních vlád obviňuje proruské vzbouřence, že malajské letadlo sestřelili prostřednictvím rakety Buk, kterou pravděpodobně přivezli na Ukrajinu z Ruska. Sakri odmítl odpovídat na otázky, kdo je viníkem tragédie, a řekl, že po záhadě s letem MH370 je důležité tentokrát získat černé skříňky.

"Ukážeme lidu Malajska, že vážně usilujeme o získání těchto věcí pro Malajsko," řekl. Po podepsání dokumentů o převzetí černých skříněk plánovala malajská delegace "odcestovat okamžitě", řekl Sakri.

Ukrajinské bezpečnostní služby předtím zveřejnily nahrávky, podle nichž vzbouřenečtí předáci koordinovali hledání černých skřínek, které chtěli předat Moskvě. Vzbouřenci popřeli pravost těchto nahrávek.

V pondělí večer vyjel vlak s chlazenými vozy ze vzbouřenci kontrolovaného města Torez s mrtvolami z místa katastrofy. Borodaj uvedl, že ve vlaku jsou mrtvoly 282 obětí a 87 "částí těl". Vlak odjel do Doněcku, ale zdržely ho tam prudké boje. Nakonec odjel směrem na Charkov, do oblasti, kterou kontroluje ukrajinská vláda.

V Charkově mají být mrtvoly naloženy do letadla do Amsterodamu,kde teprve budou mrtvoly rozděleny podle národností.

V úterý se staly Malajské aerolinie terčem další kritiky, že při odklonu letadel od Ukrajiny poslaly nejméně jeden další let nad další konfliktní zónu, totiž Sýrii.

Na místě katastrofy je nutno provést ještě mnoho dalších prací, ale těžké boje nedaleko doněckého nádraží ztěžují přístup na místo katastrofy mezinárodním expertům.

Získávat příslušní povolení pro mezinárodní experty, aby vstoupili do válečného regionu, je problematické. Michael Bociurkiw, mluvčí OSCE, charakterizoval ten proces jako "logistickou noční můru". Tři holandští experti, kteří cestovali na místo katastrofy z Charkova, uvedli, že je část cesty doprovázela ukrajinská armáda a pak je předali eskortě vzbouřenců.

Pondělní boje v Doněcku znemožňují expertům vstup na místo katastrofy. Starosta Doněcku doporučil občanům, ať nevycházejí na ulici, ulice jsou opuštěné a přicházejí zprávy o poškození infrastruktury, což znamená, že městu dojde během několika dní pitná voda.

Zatímco jsou z blokování přístupu na místo katastrofy obviňováni vzbouřenci, práci expertů narušovala v pondlí ukrajinská armáda, která zahájila ofenzívu proti vzbouřeneckým postavením nedaleko nádraží v Doněcku i v jiných městech regionu.

Ukrajinské úřady tvrdí, že se nezaměřují na civilní oblsti. Avšak došlo k celé řadě případů, kdy rakety typu Grad přistály v civilních obytných oblastech.

David Gleave, bývalý vyšetřovatel letecké bezpečnosti, potvrdil, že fotografie trosek letadla ukazují poškození šrapnelem zvnějšku, zřejmě raketou. Nešlo tedy o bombu, která by vybuchla zevnitř letadla. Gleave uvedl, že bude možné zjistit výrobce rakety forenzním zkoumáním trosek a lidských pozůstatků, na nichž budou chemické stopy.

"Nejsem si jist, zda je kontaminace místa havárie tak zlá, jak se tvrdí. Pokud to byla raketa, pak nám nepomůže shromažďování konvenčních dat. Z černé skříňky nezjistíte, zda to byla raketa," řekl.

Úklid bojiště, který kritizovali v zahraničí, opatrně pochválil holanský expert Van Vliet. Uvedl, že vzhledem k velkému rozsahu místa katastrofy, horkému počasí a vojenským operacím probíhajícím v sousedství byla operace shromažďování mrtvol "velmi obtížná" a pochválil místní zdravotníky a dobrovolníky, kteří tři dny hledali mrtvoly a části těl. Dodal ale, že místo katastrofy musejí "řádně zkoumat" forenzní experti.

Podrobnosti v angličtině ZDE

0
Vytisknout
4219

Diskuse

Obsah vydání | 23. 7. 2014