MH17: Proč na místě nehody nikdo neviděl ukrajinský bitevník, který tam měl podle Moskvy být?

23. 7. 2014 / Karel Dolejší

čas čtení 3 minuty

V následně smazaném "přiznání Strelkova" na pravidelném blogu ruského velitele východoukrajinských povstalců se 17. července v podvečer objevily dvě zprávy, které mluvčí ovšem nedal do přímé souvislosti: Tvrzení, že separatisté v Grabovu/Hrabovu sestřelili "ukrajinský An-26", a vedle toho byl v jiném sektoru sestřelen ještě další letoun, patrně Su-25.

Podle ruského ministerstva obrany měl ukrajinský bitevník Su-25, který údajně doprovázel malajsijské letadlo, hlídkovat ("барражировал") nad místem havárie letu MH17, jak ukazovaly údajné záznamy z pozemního střediska. Zvláštní na tom ovšem je, že separatisté ani nikdo z místních o žádném Su-25 nad místem katastrofy nehovoří, jen o letounu údajně sestřeleném jinde. Tento údaj tedy pochází pouze z jediného zdroje - z ruského ministerstva obrany, které přitom prezentovalo Su-25 ikonou zobrazující letoun EF-111 a o sestřeleném boeingu informovalo jako o "Boeingu 772", což není žádné oficiální označení.

Naproti tomu kromě západních novinářů také místní obyvatelé viděli v prostoru katastrofy separatistický systém Buk ZDE, což je konzistentní s předchozí informací o sestřelu ukrajinského dopravního letadla An-26 ve výšce 6 500 metrů.

To, co z letounu Boeing 777 zbylo, ukazuje rozsáhlé střepinové poškození na veliké ploše mnoha částí letounu. Střepiny z bojových/é hlavic(e) zasáhly pilotní kabinu, spodní část letounu a části křídel, což vše se na místě nehody navzdory chaosu podařilo fotograficky zdokumentovat.

Raketa R-60, kterou teoreticky může nést letoun Su-25 v počtu dvou kusů, má bojovou hlavici o hmotnosti 3 kg. To, co je vidět na zbytcích boeingu není konzistentní s verzí, podle níž letoun mohl sestřelit Su-25, ani kdyby na něj odpálil obě rakety, které nesl. A také informace o okamžité ztrátě spojení nenaznačuje, že by stroj sestřelilo něco ve "váhové kategorii" rakety R-60.

Malá historická vsuvka: Během střelby na jihokorejský let KAL 007 v roce 1983 musel sovětský stíhač Su-15 odpálit dvě mnohem silnější rakety R-98 se 40 kg bojovou hlavicí, aby velké dopravní letadlo zničil - jeden zásah nestačil. A přesto cílový stroj nebyl tak evidentně okamžitě destruován, jako letos let MH17, a posádka ještě komunikovala s řídící věží v Tokiu.

Hlavice rakety 9M38 systému Buk má ovšem hmotnost 70 kg.

***

Americká strana zatím kromě politických obvinění nepublikovala nic. To se prý má konečně brzy změnit. Přípravu materiálů má ovšem "pod palcem" ředitel DNI James Clapper, který už prokazatelně lhal Kongresu ve věci Snowdenem odhalených odposlechů a nese také zodpovědnost za "úpravu" důkazního materiálu o chemickém útoku v syrské Ghútě podle politického zadání.

To, co ke kauze MH17 předloží Američané tedy bude třeba zkoumat stejně kriticky, jako produkty ruské válečné propagandy.

0
Vytisknout
15868

Diskuse

Obsah vydání | 25. 7. 2014