Proč USA neustále prohrávají boj s dezinformacemi

27. 7. 2017

Novináři a aktivisté z Východní Evropy bojují s moderní propagandou léta, píše Maxim Eristavi. Je čas uplatnit zkušenosti z těchto bojů v redakcích ve Washingtonu i jinde.

Organizovaným lžím se profesionálně věnuji po léta. Začal jsem, když se propaganda v roce 2013 zmocnila ruské státní redakce v Moskvě, kterou jsem řídil. Když jsem v témže roce odjel na Ukrajinu, mylně jsem si myslel, že dezinformace budou omezeny na Rusko. O rok později propaganda živila brutální válku na východní Ukrajině. Tehdy se dezinformace globalizovala.

To bylo v roce 2014. Teď už nemusím všechny přesvědčovat, že dezinformace je globální fenomén. V USA Kongres a nezávislá komise vyšetřují možnou spolupráci mezi Trumpovou kampaní a státem placenou armádou ruských robotů na sociálních médiích. Východní Evropa se stala zkušebním polygonem téhož druhu vměšování před třemi lety.

Hlavní poučení, kterému ale mnoho novinářů zřejmě nerozumí, je že dezinformace využívá slabin moderní žurnalistiky a žije z nich. Tvůrci moderní propagandy si cení dobrých příběhů, vytahování neznámého a vyhledávání globálních trendů v lokálním měřítku, což vytváří silné pouto důvěry s publikem. Smutnou ironií je, že moderní propaganda využívá stavební bloky žurnalistiky mnohem lépe než skuteční novináři.

Takže zde jsou tři tipy, které mohou změnit trendy a umožnit, aby Spojené státy začaly vítězit.

Za prvé, vášnivě se věnujte vyprávění příběhů. Novináři kteří pracují v ruských státních redakcích to dělají. Často ignorujeme psychologický efekt propagandy, včetně dopadu na novináře. Jenže lži jsou toxické. Čím více s nimi zacházíte, tím více vás otráví. Nakonec jsme propagandou posedlí, trávíme příliš mnoho času reakcemi na ni a jejím vyvracením. Místo toho bychom se měli zaměřit na sílu příběhů. Ověřování a kontrola faktů jsou klíčové součásti redakční práce. Ale většinu publika zprávy vůbec nezajímají, pokud nejsou zasazeny do rámce silného příběhu.

Za druhé, kontrapropaganda může nadělat stejné škody jako propaganda. Každý stát musí mít právo bránit se před zahraniční propagandou, ale stát by to měl dělat u soudu, ne penalizováním médií.

Za třetí, posilujte hlasy nezávislých novinářů.

Proč je propaganda tak účinná? Lidé ji milují, protože je fascinující, nehledě na to, jak je neuvěřitelná. Důležité příběhy jsou bohužel často sdíleny 10 x - 20 x méně často než ty vymyšlené.

Propaganda je agresivní, negativní a špinavá a psychologickou reakcí je vyčerpání. A když k tomu dojde, publikum sáhne po něčem skutečném. To je důležitý okamžik. Jsme tak zaměstnáni vyvracením nesmyslů, že jsme zapomněli, o čem je žurnalismus.

Pokud neumíme správně psát, jak můžeme zavést adekvátní politiku k boji s útočícím světem organizovaných lží?

Podrobnosti v angličtině: ZDE

0
Vytisknout
3726

Diskuse

Obsah vydání | 28. 7. 2017