Firma Cambridge Analytica ukradla pro Trumpovu kampaň 50 milionů profilů z Facebooku

17. 3. 2018



Datová firma Cambridge Analytica, které podporovala Trumpovu předvolební kampaň a britskou kampaň pro brexit získala z Facebooku 50 milionů profilů amerických voličů a použila jich k vytvoření vysoce efektivního softwarového programu, který dokáže předpovídat a ovlivňovat chování voličů u volebních uren.

Facebook zjistil koncem roku 2015, že z více než 50 milionů profilů jeho uživatelů byly ukradeny informace. V té době však Facebook své uživatele o této skutečnosti neinformoval a nevaroval a podnikl jen omezené kroky ve snaze získat zpět soukromé informace více než 50 milionů svých uživatelů.

Data byla z Facebooku zkopírována prostřednictvím aplikace nazvané thisisyourdigitallife. Zkonstruoval ji akademik Aleksandr Kogan, mimo svou práci na Cambridge University. Prostřednictvím jeho frimy Global Science Research (GSR), která spolupracovala s firmou Cambridge Analytica, dostaly statisíce uživatelů zaplaceno za to, že se podrobily osobnostnímu testu a souhlasily, že poskytnou svá data pro akademickou práci.

Jenže tato aplikace také shromáždila data od facebookových "přátel" těchto osob, a to po desítkách milionů lidí. Předpisy Facebooku dovolují získávat informace o přátelích pouze k zlepšení funkčnosti Facebooku pro uživatele. Je zakázáno je dále prodávat či zneužívat jich pro reklamu.

V pátek Facebook oznámil, že blokuje přístup firmy Cambridge Analytica i Kogana na Facebook, dokud zneužití dat nebude vyšetřeno.

Podrobnosti v angličtině ZDE

Firma Cambridge Analytica měla také vazby na ruskou firmu Lukoil a na Petrohradskou univerzitu, dodává týdeník Observer. Výše zmíněný Aleksandr Kogan, akademik z Cambridge University, měl vazby na Petrohradskou univerzitu, kde měl místo univerzitního učitele a dostával odtamtud granty na výzkum sociálních sítí. Energetická firma Lukoil, která je terčem amerických sankcí a je zneužívána jako nástroj ruského vládního vlivu, zhlédla prezentaci firmy Cambridge Analytica v roce 2014. Šlo o projekt, jehož cílem bylo potlačení voličů v Nigérii a jednalo se také o "mikrozaměřování se" na uživatelé sociálních sítí během voleb.

Podrobnosti v angličtině ZDE

 

Videorozhovor s Chrisem Wyliem,  whistleblowerem firmy Cambridge Analytica:

 

0
Vytisknout
3081

Diskuse

Obsah vydání | 20. 3. 2018