Srpen 1968 a dnešek

21. 8. 2016 / Boris Cvek

Výročí okupace Československa „bratrskými vojsky“ je pro mne dnes především připomínka toho, jak osud malého státu ve střední Evropě naprosto závisí na geopolitických rozhodnutích velmocí.

A také toho, jak tato rozhodnutí mohou mít dlouhodobé následky: 20 let normalizace bylo tím klíčovým retardačním obdobím, kdy jsme na několik generací dopředu ztratili hospodářské, ale také společenské, kulturní a sociální srovnání se Západem. To logicky trvá dodnes, neboť cílem okupace nebyl rozvoj, nýbrž „normalizace“, která představovala rozsáhlé změny ve způsobu myšlení i fungování společnosti směrem k nihilismu, kleptokracii a naprostému rozkladu veřejného prostoru, společenských institucí a smyslu pro veřejný zájem.

Netvrdím, že za to přímo mohou Sověti, spíše se zdá, že československá společnost se pod faktem okupace tak nějak normalizovala sama a přijala okupační bezčasí jako hříště, na němž se nedá hrát o nic moc více než „ojebávání státu“, kterýžto habitus potom nesl jako vlny loď také období polistopadové transformace a budování mafiánského kapitalismu.

Kromě těchto dlouhodobých problémů se nám dnes normalizace připomíná také tím, jak málo barevná, vzdělaná (zejména v oblasti náboženství, která se nemohla v normalizaci rozvíjet svobodně) a o univerzálně lidský zájem pečující společnost jsme. Jedním z proroků, který to všechno jasně viděl už na začátku 90. let, byl Karel Kryl.

„Tradiční křesťanské hodnoty“ této společnosti, která o křesťanství prakticky nic neví a která křesťanství vytahuje jako korouhev svého nihilistického materialismu, svého normalizačního habitu, svého „doma“, kde nic nezbylo z duchovna a evangelia, vystihl v této písni:

Svoboda jako obžerství, svoboda jako argument „neboť to se může“, svoboda jako mentální indolence, svoboda jako svoboda se bát a ze strachu se utápět v odporu k Romům nebo muslimům, svoboda jako smrdutý omastek z potravinových náhražek, svoboda číst a šířit hoaxy, svoboda jako bezmyšlenkovitě pěstovaný nádor střev z domácí kuchyně, svoboda hýkat a prdět.

0
Vytisknout
1789

Diskuse

Obsah vydání | 19. 8. 2016