Ruská televize vydává oběti z malajského letadla za důkaz ukrajinského teroru

1. 10. 2014

Web ruské televize REN TV použil snímky obětí sestřeleného letu MH17 Malajsijských aerolinií k ilustraci zpráv o údajném objevení "hromadných hrobů" na východě Ukrajiny.

Minulý týden byla prokremelská média plná příběhů o "hromadných hrobech", které mají údajně obsahovat oběti, včetně civilních, "mučené, popravené, znásilněné" ustupujícími ukrajinskými vojáky ve vsi Nižňaja Krynka a v jejím okolí, 60 km od Doněcku. Podle ruských médií se jedná o důkaz válečných zločinů.

Televize REN TV 25. září odvysílala relaci, v níž s odvoláním na separatisty tvrdila, že ve třech hrobech byly objeveny "desítky" obětí, některé s odstraněnými orgány. Ilustrovala story snímkem mužů nesoucích pytel s tělem.

Čtyři dny na to web televize přinesl další zprávu o tom, že "stále jsou nacházena těla" v oblasti nedávno opuštěné ukrajinskou Národní gardou. Text doprovázel snímek řady vaků s těly položených na zem nedaleko bílého vraku.

Oba použité snímky pocházejí z ukrajinské verze webu Argumenty i Fakty a byly pořízeny na místě havárie letu MH17.

Zpráva OBSE o hrobech zmiňovaných v ruských zprávách hovoří o tom, že dva z nich obsahovaly po dvou tělech. V další lokalitě byla nalezena tabulka se jmény a datem 27. srpna a nápisem, že mrtví zemřeli za "Putinovy lži".

Zprávy ruských médií tvrdí, že dochází k nálezům dalších "hromadných hrobů" a počet obětí je mnohem vyšší, nebo že oběti byly vystaveny mučení a dalšímu zneužívání. To však nebylo potvrzeno.

Podle vyjádření mluvčího OBSE Michaela Bociurkiwa pro Deutsche Welle z 25. září je třeba dalšího vyšetřování a "Nemáme jednu verzi toho, kdo spáchal tato zabití," řekl mluvčí.

Ruská média však tvrdí, že OBSE podporuje jejich verzi.

Lidskoprávní organizace obvinily obě strany konfliktu na východní Ukrajině z válečných zločinů, včetně ostřelování obytných oblastí a únosů.

Ruská televize REN TV je součástí skupiny National Media Group kontrolované bankou Rossija. Její největší akcionář Jurij Kovalčuk má údajně blízko k Vladimiru Putinovi. Novou předsedkyní správní rady NMG se má stát Alina Kabajeva, bývalá gymnastka a poslankyně, která je považována za Putinovu milenku.

Podrobnosti v angličtině: ZDE

0
Vytisknout
3378

Diskuse

Obsah vydání | 3. 10. 2014