Ukrajina popírá, že by dodala KLDR raketovou technologii. Ukazuje na Rusko

16. 8. 2017

Kyjev odmítá zprávy, podle nichž Severní Korea mohla získat raketové motory z ukrajinské státní továrny Južmaš ZDE. Místo toho naznačuje, že viníkem je Rusko. A jeden z analytiků tvrdí, že severokorejská raketa Hwasong-14 používá jiný motor než ten, o kterém hovoří kontroverzní zpráva.

"Ukrajina nikdy nedodala raketové motory jakéhokoliv typu nebo jakýkoliv typ raketové technologie do Severní Korey," prohlásil tajemník Ukrajinské rady pro národní bezpečnost a obranu Oleksandr Turčynov na webu rady. "Jsme přesvědčeni, že tato protiukrajinská kampaň byla spuštěna ruskými tajnými službami k zakrytí jejich účasti v severokorejském jaderném a raketovém programu."

Moskva zprávu ani ukrajinská podezření nekomentuje.

Společnost Južmaš ve vlastním prohlášení tvrdí, že "nikdy předtím ani nyní neměla co do činění se severokorejskými raketovými programy kosmického ani obraného charakteru". Firma také tvrdí, že zpráva, která tvrdí opak, je "provokativní" a "založená na nekompetentním expertním názoru".

Expert a autor zmíněné zprávy Michael Elleman z londýnského thinktanku IISS sdělil New York Times, že je přesvědčen, že Južmaš je "nejpravděpodobnějším zdrojem motorů" pohánějících dvě korejské mezikontinentální rakety odpálené v červenci.

Elleman v rámci své analýzy spekuluje, že zaměstnanci Južmaše mohli být motivováni ztrátou odbytišť v Rusku.

Nicméně připouští také, že Severní Korea mohla technologii získat od ruské státní společnosti Energomaš.

List Kyiv Post informoval, že se severokorejští špioni pokusili ukrást ukrajinskou raketovou technologii v červnu 2012 a znovu v prosinci 2015, v obou případech z Južmaše.

Další představitel ukrajinských bezpečnostních struktur Oleksandr Lytvyněnko telefonicky sdělil, že Elleman podle jeho informací v letech 1995 - 2001 pracoval pro Rusy, když vedl program demontáže zastaralých raket dlouhého doletu, což uvádí v životopise na webu IISS. Podle něj to dokazuje jeho "vazbu" na Moskvu.

Na druhou stranu Lytvyněnko sdělil, že k vyšetřování záležitosti v Južmaši nedojde, protože k prodeji do KLDR "nemohlo dojít".

Joshua Pollack, editor časopisu The Nonproliferation Review a výzkumník Middlebury Institute of International Studies v Monterey sdělil, že podle něj je Ellemanova zpráva chybná a KLDR vyrábí vlastní raketové motory. Americká vláda uvalila sankce na Írán za to, že se podílel na vývoji 80 tunového motoru, o němž si Elleman a někteří jiní myslí, že jde o starý sovětský typ RD-250.

Navíc tento motor podle Pollacka nebyl použit v severokorejských raketách Hwasong-12 a Hwasong-14 odpálených letos v létě. "Používají jiný, menší hlavní motor, a také mají čtyři menší manévrovací motory kolem něj," dodal.

Celý článek v angličtině: ZDE

0
Vytisknout
4143

Diskuse

Obsah vydání | 21. 8. 2017