Putna, Zeman a katolická církev

20. 5. 2013 / Boris Cvek

čas čtení 4 minuty

Ten člověk je morálně nehodný. Nikdo neví proč. A je u nemravnosti vůbec nutné znát důvod? Není, zejména ne u minorit. Takového to bylo u církví vždycky: sodomité (rozuměj homosexuálové), bastardi (rozuměj nemanželské děti), coury (rozuměj svobodné matky -- maminka mého dědy byla ještě v roce 1917 jako svobodná matka farářem vyobcovaná z vesnice). Ti jsou špatní apriori. Pro správnou morálku musela být vždy vrstva těch ponížených, proti nimž "my normální" jsme správní. Aneb jak se píše v evangeliu: děkuji Ti, Bože, že nejsem jako tento celník. Tato slova říká ovšem farizej. Co na tom, že Kristus právě farizeje kritizuje a celníka, který vyznává Bohu své viny, chválí? Vždyť o Krista nejde, nejde ani o skutečnou morálku, jde o moc, vliv, majetky.

Velcí hierarchové samozřejmě mohou páchat zločiny, musí to být ale tajně a musí se to zakrývat. Navenek je nutné svatouškovství jako v případu Maciel. Samozřejmě dnes už klérus nesmí říkat "bastardi" nebo "sodomité", musí se tvářit lidskoprávně a hledat nějaké ty podporovatele, kteří uvěří v jeho mírumilovnost (v Česku se jim říká "havlisté"). Ale když roste moc, a kdo má spoustu peněz, má i velkou moc (kam jste to hlavu dali, čeští "havlisté", že jste podporovali, aby církve dostaly majetky, které z nich udělají jednoho z nejmocnější mocenských hráčů v ČR?), tak roste i odvaha. Majetek katolické církve bude po restitucích přímo obludný a je to logické, protože ho získala obludným způsobem za dob své teokratické moci ve feudalismu, až to děsilo už tehdy i samotného císaře Karla IV.

Případ Martina Putny vypadá jako situace, v níž si katolická církev testuje své pozice (možná úplně nezávisle na prezidentovi, to nemůžeme posoudit, neboť prezidentovy motivy pro odmítnutí profesury Putnovi stále neznáme). Nicméně církev se spěchá pomstít člověku, Putnovi, který prostě zradil, který spojuje homosexualitu s katolicismem. Připomeňme, že nedávno vídeňský arcibiskup, kardinál Schönborn, otevřeně intervenoval ve prospěch gaye, žijícího v partnerství s mužem, aby mohl zůstat členem farní rady. Jenže tady nejsme v Rakousku, tady mám holt jiný klérus. Samozřejmě se to musí udělat opatrně, a tak podporu prezidentovu rozhodnutí vysloví veřejně opat Strahovského kláštera. Ale nikdo z kléru, ani biskup Malý, tuhle podporu nepopře nebo nezpochybní.

Otázkou je, proč prezident Zeman přispívá k homofobii tím, že veřejně řekne, že se mu nelíbí, že Putna držel na Gay Pride v Praze nápis "katolické buzny zdraví Bátoru"? Jako levicový politik a liberál by to měl přece vítat. Jsem si jist, že francouzský prezident Hollande, jehož socialistická strana nedávno prosadila ve Francii rovnost manželství osob různého a stejného pohlaví, by Putnovo gesto přivítal. Jde přece o něco velmi podobného, jako kdyby někdo během boje proti rasové segregaci v USA držel v ruce heslo "evangelikální negři zdraví rasistické pastory". A že homosexuálové nejsou v Evropě utlačováni? Studie, o níž referuje německý časopis Spiegel, ukazuje jednoznačný opak (viz níže). Skutečné Zemanovy důvody pro odmítnutí Putnovy profesury neznáme, tají je. Mohl by ale veřejně zdůvodnit, proč se mu v roce 2013 nezdá slučitelné s univerzitní profesurou to, co udělal Putna na Gay Pride?

Dovolím si něco podotknout k "morálce profesorů". Myslím, že univerzitní profesoři by neměli lhát, podvádět, měli by rozvíjet opravdovou kulturu a vzdělanost. Nicméně k opravdové kultuře a vzdělanosti už staletí patří, že je nekonformní, že je v opozici ke společenským, zvláště církevním, předsudkům, a že se dokáže vtipně a třeba i skandálně bavit. Cituji něco o známém chování nobelisty, profesora fyziky na Caltechu, kterého studenti milovali, Richarda Feynmana (z knihy R. Leightona: To snad nemyslíte vážně!, Mladá fronta Praha 1989):

"Jednou jsem na nějakém večírku hrál na bubny a docela pěkně mi to šlo. Jednoho z hostů moje bubnování obzvláště inspirovalo. Odešel do koupelny, svlékl si košili, po celé hrudi si rozmazal holicí krém do legračních obrazců a vyběhl v divokém tanci, s třešněmi zavěšenými na uších. Samozřejmě, že tenhle cvok a já jsme se okamžitě spřátelili. Jmenuje se Jirayr Zorthian a je malíř."

Homosexuálové jsou v Evropě diskriminovaní ZDE

0
Vytisknout
11574

Diskuse

Obsah vydání | 22. 5. 2013