CENZURA V CNN

CNN International neodvysílala vlastní dokument o prodemokratické revoluci v Bahrajnu

6. 9. 2012

Koncem března 2011, kdy začalo vznikat Arabské jaro, poslala televize CNN do Bahrajnu čtyřčlenný televizní tým, v jehož čele stála investigativní reportérka Amber Lyonová. Tým měl v Bahrajnu natočil hodinový dokumentární film o tom, jak prodemokratičtí aktivisté využívají internetové technologie a sociálních sítí v regionu. Tým zažil osm velmi dramatických dní v Bahrajnu, malém království, plně podporovaném USA, píše v deníku Guardian Glenn Greenwald.

Než do Bahrajnu televizní tým CNN přijel, velká část lidí, kteří předem souhlasili, že mu poskytnou interview, se bu skrývala, anebo prostě zmizela. Režim okamžitě začal šikanovat osoby, které televizi CNN poskytly kritické rozhovory, a začal šikanovat i místní členy jejich produkčního týmu. Čelný aktivista za lidská práva Nabeel Rajab byl obviněn krátce po rozhovoru pro CNN z trestných činů. Lékaři, který televizní tým CNN provedl po své vesnici a zorganizoval setkání s protivládními aktivisty, kdosi vypálil dům. Jeden místní asistent produkce byl vyhozen ze zaměstnání deset dní poté, co pracoval s týmem CNN.

Samotný tým CNN byl přepaden vládní přepadovou speciální jednotkou, dvaceti muži s maskami na obličeji, kteří vyskákali z vojenských vozidel, namířili na televizní tým samopaly a donutili jeho členy, aby si lehli na zem. Bezpečnostní jednotky mu zkonfiskovaly kamery a vymazaly fotografie a videozáznamy. Pak televizní tým věznily a vyslýchaly po dobu šesti hodin.

Lyonovou tyto zážitky šokovaly a způsobily, že přitvrdila. Rozhodla se ukázat světu, jak brutální je režim v Bahrajnu.

Celkové náklady na výrobu jejího hodinového dokumentu o Bahrajnu, nazvaného iRevoluce: Internetoví bojovníci z Arabského jara byly více než 100 000 dolarů, což je relativně vysoká částka na dokument tohoto typu. To, co Lyonová natočila v Bahrajnu, bylo sestřiháno v třináctiminutový segment, který je na YouTube (viz záhlaví tohoto článku). Je to tvrdá a nekompromisní reportáž, ukazující režim ve velmi záporném světle.

CNN dokument Lyonové o Bahrainu odvysílala jedinkrát, a to 19. června 2011 ve 20 hodin, ale jen ve Spojených státech, pro tamější domácí publikum. Program dostal prestižní mediální ceny.

Navzdory všem oceněním, navzdory nebezpečí, které podstoupili novináři i jejich zdroje v Bahrajnu při natáčení tohoto dokumentu, mezinárodní vysílání CNN International dokument nikdy nevysílalo, a to navzdory mnoha stížnostem a interním dotazům zaměstnanců CNN.

Mezinárodní vysílání CNN je na Blízkém východě nesledovanější televizní okruh vysílající v angličtině. Ani občané Bahrajnu, ani nikdo jiný na Blízkém východě zmíněný dokument nikdy neviděl.

Lyonsová pořádala ředitele televize CNN Tonyho Maddoxe, aby jí vysvětlil proč dokument nebyl odvysílán. Vysvětlení se jí nedostalo, avšak Maddox ji pohrozil, aby o věci nehovořila na veřejnosti.

Faktem zůstává, že nejrůznější činitelé bahrajnské vlády systematicky a po mnoho týdnů telefonovali různým činitelům v CNN a stěžovali si na Lyonovou, až se to stalo v kanceláři vtipem ("Zase si na tebe dneska stěžovali Bahrajnci.")

Zatímco bahrajnský režim zintenzivnil útlak proti demokratickým aktivistům, zahájil rozsáhlou mezinárodní PR kampaň ve své věci. Zahraničním PR agenturám na ni zaplatil více než 32 milionů dolarů.

V březnu 2012 byla Lyonová z televize CNN propuštěna, protože bylo rozhodnuto outsourcovat výrobu investigativních dokumentárních filmů. V současnosti píše knihu a v srpnu několikrát napsala o zákazu svého dokumentárního filmu několik zpráv na twitteru. Následujícího dne jejímu komerčnímu agentu vyhrožovala televize CNN, že jestliže se Lyonová o této věci ještě jednou zmíní, anebo jestli bude kritizovat CNN, firma jí přestane vyplácet odškodné za propuštění i zdravotní pojištění.

Podrobnosti v angličtině ZDE

0
Vytisknout
3954

Diskuse

Obsah vydání | 7. 9. 2012