IDnes chválí Jančuru, ale bude RegioNet jezdit také do Okříšek a do Pelhřimova?

23. 5. 2012 / Jan Čulík

IDnes se rozplývá nad podnikatelskými plány Radima Jančury a cituje Wall Street Journal, který tvrdí, že Jančura prý změní železnice po celé Evropě. Je to samozřejmě pitomost. Když píše WSJ o "omšelých vlacích" Českých drah, je to neférové: Vlaky ČD na trati Praha-Ostrava, kde jezdí také Jančura, zrovna moc omšelé nejsou I tyto vlaky mají zásuvky pro počítače, WSJ prostě udělala domácí úkol nepořádně, anebo jsou ty pravicové noviny prostě zaujaté

Je fakt, že v některých ohledech nejsou České dráhy zrovna moc efektivní. Jenže představa, že lidi jako Jančura zachrání české železnice, je mylná. Naopak povede Jančurova iniciativa zřejmě dlouhodobě k likvidaci české železniční sítě. Proč?

Soukromí dopravci samozřejmě provozují dopravu pouze na lukrativních tratích, jenže státní železnice musejí jezdit všude. Je neférové, pokud budou moci soukromí dopravci konkurovat státní železnici jen na lukrativních tratích a nebudou při tom muset provozovat i spoje na tratích prodělečných, kde je musejí provozovat České dráhy. Povede to k tomu, že nakonec zůstane v ČR jen oněch pár lukrativních tratí.

A že Jančura "oživí" evropské železnice? Je to nesmysl, v západní Evropě jezdí vlaky daleko rychleji než v ČR. Je to dáno daleko modernější formou železniční infrastruktury. I České dráhy nyní jezdí na rekonstruovaných tratích, například Praha - Ostrava, relativně rychle, až přes 150 km/h, což ovšem je ve srovnání se západní Evropou - čí Čínou - pořád ještě hodně pomalé. Jančura to těžko zachrání. WSJ a IDnes píší pitomosti.

0
Vytisknout
3137

Diskuse

Obsah vydání | 25. 5. 2012