"Kavárnu" musejí být občané ochotni následovat

17. 11. 2014 / Miroslav Tejkl

Jiří Pehe pochválil na Novinkách "kavárnu" a její "roznětkovou" roli v dějinách. Zdůraznil, že lid je pasívní a musí být v přelomových okamžicích uveden do pohybu aktivisty - jako je v Čechách například právě taková intelektuální kavárna umělců atd. Bylo to tak v roce 1989 a jistě i změna toho, co tu máme dnes, bude iniciována zase nějakou tou kavárnou, píše Miroslav Tejkl.

Pehe ale na ledacos zapomíná.

Tu "kavárnu" musí ten lid být ochoten vůbec následovat.

Například dnešní pražská kavárna drží hegemonii v médiích a státě - něco, co jejich předchůdci v roce 1989 neměli.

Je ale schopna dosáhnout toho, že je lidem následována, toho, co disidenti před 25 lety?

Co ale hlavně - co si asi tak myslíte, že by se odehrálo, kdyby pražská kavárna před 25 lety nevybojovala ideovou hegemonii na "coolu v plotě" Jakešovi a jeho druzích a lid by zůstával skeptický k jedněm i druhým?

Žili bychom snad v reálném socialismu?

Zůstala snad Albánie nebo jiné státy, kde se nějaký tamější specifický 17 listopad nedá vyčlenit, reálně socialistickými státy?

Jaká kavárna vedla v Jugoslávii lid proti režimu?

Co například vůbec víme o jugoslávském vývoji, než o nacionalismu, o obranu té které republiky před Jugoslávskou lidovou armádou (víceméně se srbským vedením) prostřednictvím republikových jednotek vnitra a dobrovolnických sborů?

Co víme o rozpadu samotného tamějšího syndikalistického reálného socialismu a vedoucí úloze Svazu komunistů?

Kdy tehdejší kandidát za liberální demokracii Slovinska Slavoj Žižek se dnes hlásí dokonce i k Leninovi?

Nepokračoval snad vývoj v zemích, jen proto, že v nich třeba Velká francouzská revoluce nebyla?

Karel Marx, kterého Pehe vzpomíná, věděl, že dějinný úkol může splnit různá skupina a může být splněn různým způsobem.

Reálný socialismus byl zjevně slepou uličkou a vítězství čínského kontinentálního režimu na náměstí Nebeského klidu, které si Milouš Jakeš podle svého nedávného interview tak přál v Čechách, nic nezměnilo na tom, že z čínského reálného socialismu zůstala jen ta vedoucí úloha strany a název státu - nadstavba nad ekonomikou možná s významnou rolí nesoukromého vlastnictví (např. Slovinsko a Izrael se ostatně také liší - a hlavně lišily - od kapitalistického standardu), ale ekonomikou, která se rok co rok, mílovými kroky vzdaluje od modelu reálného socialismu a blíží svým bratrancům na ostrově (Tchajwan se oficiálně jmenuje R.O.C. - Čínská republika - pouze bez toho "lidová")

0
Vytisknout
6418

Diskuse

Obsah vydání | 19. 11. 2014