ČRo: Respondenti předvolebních průzkumů "s nulovou vahou"
27. 9. 2012 / Štěpán Kotrba
Jsem rád, že mé podezření ohledně 39% z 1004 respondentů potvrdil i matematik Škop. Ač sám nejsem matematik, všímám si detailů. Zvlášť těch, psaných malým písmem. Jsem analytik... Ač nejsem sociolog, nejsem ani ovce, která se nechá stříhat až na kůži bez odporu. A nejsem ani ve vylhané omáčce vařené skopové. Do chvíle, než jsem dostal do rukou článek pana Hradeckého, ve kterém tvrdí ředitel ppm factum Herzmann (jako dlouholetý praktický sociolog), že "respondenti, kteří na otázku VP1 uvedli odpověď "neví" nebo "nešel by volit", vstupují do volebního modelu s nulovou vahou. Výsledná váha je přenásobena koeficienty vyjadřujícími ochotu volit", jsem si myslel, že "odborníci" v Českém rozhlase byli panem Herzmannem z ppm factum manipulováni stejně, jako my všichni. Věřil jsem. Doufal jsem. I malé dítě ví, že kde nic není (nulová váha hlasu respondenta), ani čert nevezme (přenásobení koeficienty). Na konci nicu je furt nic. Ne tak ovšem ve volebním modelu ppm factum.
Tyto jediné dvě Herzmannovy věty, Hradeckým nijak kriticky nekomentované a rozhlasem zveřejněné, a znalost matematiky z čtvrté třídy základní (kdysi devítileté) školy mi stačí k tomu, abych dnes s plnou vahou níže řečeného prohlásil, že Český rozhlas zaměstnává na klíčové pozici vedoucího sociologického útvaru člověka, který neví, že při násobení nulou vyjde zase jenom nula. A to je tristní zjištění. Ještě horší zjištění je to, že Český rozhlas prezentuje s plným vědomím násobení nulou průzkum provedený na 390 lidech (100% odpovědí na klíčovou otázku) jako průzkum provedený na 1004 lidech. To je vědomá lež, za kterou je Hradecký odpovědný. A navíc je tak hloupý, že se tuto přiznanou lež snaží zakrýt Herzmannovým doublespeakem o nulové váze některých respondentů.
Jaké personální řešení zvolí generální ředitel ČRo Duhan, nevím. Ale doufám, že rychlé a rázné. Protože Kodex a zákon platí i pro něj. Nevědět a věřit odborným podřízeným může být manažerská nedbalost, omluvitelná tím, že vrcholový manažer nemůže detailně znát vše.
Vědět a neudělat nic je ovšem spoluvina. V tomto případě na obelhávání veřejnosti. Včetně mne. A na tu je zákon.
Do rozhlasu vzkazuji: chci zveřejnění anonymizovaných ostrých primárních dat, které Český rozhlas zaplatil z veřejných prostředků. Odpovědi reálných lidí na konkrétní otázky. Včetně všech odpovědí na sociodemografické otázky. Chci znát všechny otázky dotazníku včetně pořadí, v jakém byly položeny. Nic víc. Herzmannovy a Hradeckého sociologicko-matematicko-statistické omáčky okolo a čarodějnické mumlání MORIBUNDUS si redaktoři média veřejné služby mohou nechat. Vzhledem k inteligenci již zveřejněné odpovědi pana Hradeckého to budou stejně žvásty bez ceny. Bohatě stačí říct jednoduše vysoce aktuální památnou větu z filmu Císařův pekař : Zkvasím to, spálím to, zchladím to, skapu to, stáčím to, piju to, chutná to. To je recept i na poctivou sociologii. Pokud do ethanolu nepřimícháváte methanol.
Diskuse